Ce este Google my Business si cum il optimizezi pentru a atrage clienti?

Google my Business

Exista, in mare, trei tipuri de afaceri – internationale, nationale si locale. Optimizarea de tip SEO poate adresa, in anumita masura, toate cele trei tipuri de arii, dupa cum s-ar spune. La fel se poate spune si despre Ads sau alte modalitati de promovare platita.

Totusi, nu exista prea multe optiuni/solutii de promovare de tip organic la nivel local. Aici intervine Google my Business sau dupa cum este cunoscut mai nou, Google Business Profile.

Acesta este, in esenta, o unealta extrem de utila pentru proprietarii de afaceri. Reprezinta, practic, profilul afacerii tale in mediul online, cu un spatiu de promovare oferit chiar de catre Google. Odata listata afacerea ta in registrul Google my Business, cautarile relevante vor ghida utilizatorii spre aceasta – si de aici vizite, conversii, vanzari, profit si asa mai departe.

Afacerile care opereaza la nivel local sunt cele care pot beneficia la maximum de pe urma acestei unelte. Astfel, daca ai un salon, service auto, sala de fitmess, restaurant, sala de evenimente si asa mai departe, atunci un profil Google my Business este absolut necesar!

Iata mai multe informatii referitoare la necesitatea si importanta utilizarii acestei unelte oferite de motorul de cautare!

Google Business Profile – ce informatii despre afacere ofera potentialilor clienti?

Pentru a crea profilul unei afaceri in mediul online, ai nevoie doar de un nume al afacerii respective, locatia acesteia si domeniul/aria de activitate. In teorie, oricine poate adauga un Business Profile in registrul Google. Apoi, motorul de cautare verifica daca profilul respectiv nu este o clona/un duplicat pentru locatia respectiva si, in cele din urma, ataseaza afacerea locatiei.

Utilizatorii sunt familiarizati cu aceste profile deoarece acestia pot adauga poze, lasa recenzii si chiar adresa sau raspunde intrebarilor legate de afacerea respectiva. Aceasta este partea care este influentata de catre utilizatori si experienta lor cu afacerea respectiva.

O alta parta este gestionata din contul Google my Business creat de tine, proprietarul afacerii si pe care il folosesti pentru a revendica afacerea listata – sau pentru a crea listarea respectiva efectiv.

De exemplu, daca afacerea ta este listata in registrul Google, dar nu este atasata unui cont Google my Business detinut de tine, atunci nu poti modifica informatii si detalii ale acesteia.

Google Business profile

Ce informatii sunt afisate in Google Business profile?

Profilul afacerii tale poate fi vizualizat in rezultatele cautarii Google pe desktop, pe Google Maps, dar si pe mobil, desigur. Pe scurt, orice inseamna cautare Google relevanta poate duce utilizatorii spre al tau Google Business profile.

Acesta din urma poate include o multime de informatii referitoare la afacerea ta. Evident, acestea trebuie introduse manual, de catre proprietarul afacerii (detinatorul contului Google my Business care a revendicat profilul afacerii respective).

  • Adresa afacerii – scurt si la obiect, unul dintre primele lucruri pe care ti le arata un Google Business profile este adresa afacerii; in cazul in care aceasta nu are un sediu definit, atunci adresa este inlocuita de website;
  • Programul de functionare – apoi, apar informatii complete legare de programul de functionare al afacerii (majoritatea afacerilor actualizeaza aceasta informatie in mod regulat);
  • Numarul de telefon – daca exista si este introdus, va aparea si un numar de telefon; daca vizualizezi profilul afacerii de pe un telefon mobil, atunci este posibil sa vezi si un buton de apelare sau trimitere mesaj;
  • Poze de la locatia afacerii – aceste poze pot fi urcate de catre proprietarul afacerii sau de catre utilizatori; cele urcate de proprietar sunt definitorii si apar primele – constituie identitatea vizuala a afacerii (un logo, de exemplu, urmat de o poza cu sediul afacerii);
  • Descriere a serviciilor si produselor – ai posibilitatea si de a adauga o descriere scurta a serviciilor sau produselor (2-3 randuri);
  • Recenzii ale clientilor – recenziile sunt legate de catre rating-ul afacerii si pot fi accesate prin apasarea unui buton din dreptul acestui rating;
  • Modalitati de interactionare cu afacerea – Google Business profile iti poate arata si moduri prin care poti interactiona cu afacerea – daca si cum poti face programari, cum isi ofera serviciile (on-site sau off-site) si asa mai departe;
  • Norme sanitare implementate de catre afacere – datorita situatiei actuale la nivel global, unele afaceri (spitale, clinici) pot mentiona in profilul Googledaca masca este necesara, de exemplu;
  • Website-ul afacerii – butonul care te duce spre website-ul afacerii este situat de regula sub numele afacerii, chiar langa butoanele de orientare (care te duc spre Google Maps), salvare (care adauga un pin afacerii in Google Maps) si apelare (care poate fi utilizat si de pe un desktop daca esti conectat la smartphone sau o aplicatie similara);
  • Numarul de ani de activitate a afacerii – poti totodata adauga si data la care afacerea ta a fost deschisa. Aceasta actiune aduce cu sine o sintagma de genul 5+ years in business la nivelul profilului afacerii tale;
  • Profile de social media aferente afacerii – spre finalul profilului pot aparea si profile de social media aferente afacerii tale, precum Facebook, Instagram, LinkedIn si asa mai departe;
  • Cautari similare realizate de alti utilizatori – apoi, chiar la finalul Google Business profile apar si afaceri cautate de alti utilizatori din domeniul/nisa afacerii expusa in profilul principal.

In functie de volumul de date introdus (campuri completate) de proprietarul afacerii, o listare Google my Business poate acapara intreaga parte dreapta a primii pagini din Google Search Results (in functie de rezolutia ecranului, desigur).

Personalizare la superlativ – ce trebuie sa ai in vedere?

Pe langa informatiile mentionate mai sus, exista o serie de informatii specifice pentru anumite tipuri de afaceri, dupa cum urmeaza:

  • Afacerile care ofera in mod expres servicii pot afisa in profilul Google my Business o lista cu serviciile oferite;
  • Restaurantele, cafenele si alte afaceri similare din domeniul HoReCa pot introduce si afisa poze cu meniuri, feluri de mancare, precum si cu cele mai cerute/populare feluri de mancare;
  • Hotelurile si pensiunile pot afisa facilitatile oferite, numarul de stele (daca se aplica), practici sustenabile, orele de check-in si check-out si altele similare;
  • Afacerile, in general, pot afisa o serie de butoane relevante – programari, comenzi, rezervari si asa mai departe.

Evident, toate detaliile mentionate mai sus au rolul de a oferi cat mai multe informatii cu putinta unui potential vizitator sau client. Chiar daca acesta poate gasi tot ceea ce cauta fara a interactiona cu website-ul afacerii tale, nu uita ca Google my Business are un impact local puternic – un utilizator poate sari peste website si veni direct la sediul afacerii tale sau te poate contacta prin telefon/mesaj.

đź’ˇ Cheia profilului Google Business consta in faptul ca are un efect puternic la nivel local. Un utilizator poate pur si simplu vedea adresa afacerii tale alaturi de un rating bun pentru a decide, pe loc, sa-ti faca o vizita.

Google afacerea mea

Cum deschizi un cont Google pentru afacerea ta?

Acum ca ai aflat cat de benefic poate fi un profil al afacerii tale in mediul online, intrebarea este cum anume deschizi un cont Google pentru afacerea ta? Ei bine, va trebui sa:

  • Te autentifici in contul tau Google (asociat de regula unei adrese de email) sau sa creezi un cont nou (daca ai un domeniu aferent afacerii tale, este recomandat sa creezi un cont Google my Business pe un cont Google cu acest domeniu);
  • Accesezi pagina https://business.google.com/create pentru a incepe sa pui la punct profilul Google my Business pentru afacerea ta;
  • Introduci numele afacerii tale. Daca afacerea ta are un profil deja creat, il poti selecta. Daca profilul respectiv este detinut de altcineva, ai optiunea de a revendica dreptul de proprietate asupra profilului respectiv (pentru acest lucru vor fi necesare anumite informatii din partea ta);
  • Cauti si sa introduci categoria/domeniul afacerii tale;
  • In panoul urmator, va trebui sa specifici felul afacerii tale – mai exact daca are o locatie fizica care poate fi vizitata de catre clienti;
  • Apoi trebuie sa specifici zona/aria in care furnizezi servicii produse – aici poti selecta orase, coduri postale, sau alte zone in perimetrul carora poti furniza servicii;
  • Sa introduci un numar de telefon si un website;
  • Ultimul pas consta in alegerea unei modalitati de verificare a veridicitatii informatiilor introduse. Acest lucru este realizat de persoane cu rol administrativ intr-o afacere.

Punerea la punct a unui cont Google my Business este un proces complet gratuit oferit de Google. Nu exista absolut niciun cost asociat acestei listari a afacerii tale in registrul Google, dupa cum s-ar spune.

Totodata, trebuie sa tii minte faptul ca verificarea efectiva a adresei afacerii tale se va face, de regula, prin intermediul unui cod trimis prin posta la adresa introdusa de tine ca fiind adresa/locatia exacta a afacerii.

Optimizarea contului Google my Business – ce trebuie sa faci?

Evident, procesul de optimizare Google my Business este la fel de important ca optimizarea SEO realizata la nivelul unui website. Din fericire, optimizarea GMB necesita mult mai putine cunostinte tehnice din partea utilizatorului.

In esenta, tot ce trebuie sa faci este sa oferi informatii complete si cat mai corecte/exacte cu putinta. De exemplu, daca adresa introdusa de tine duce utilizatorul la o cladire de pe o alta strada (deci nu la sediul afacerii tale), acest lucru poate duce la o recenzie negativa.

Chiar daca poti realiza optimizare de tip SEO folosind cuvinte cheie in interiorul descrierii afacerii tale, este clar ca trebuie sa eviti introducerea de cuvinte cheie care nu au legatura cu afacerea ta.

Alte modalitati de optimizare Google my Business sunt:

optimizare Google my Business
  • Folosirea de cuvinte cheie – SEO este peste tot; astfel ai cuvinte cheie si in descrierea profilului afacerii tale – dar nu numai acolo. Poti introduce cuvinte cheie si in raspunsurile la intrebari si la recenzii, dar si in postarile Google my Business pe care le creezi;
  • Ofera informatii de calitate – un alt tip de optimizare consta in furnizarea de informatii concrete in raspunsurile la intrebarile sau recenziile lasate de clienti (in timp util). Intrebarile si nemultumirile clientilor ar trebui adresate intr-un timp foarte scurt;
  • Obtine recenzii in mod regulat – in teorie, fiecare client al tau ar trebui sa lase o recenzie pe profilul afacerii tale. Tocmai de aceea vezi din ce in ce mai multe incentive care promoveaza cresterea numarului de recenzii – de exemplu, clientii care viziteaza cafeneaua ta a doua sau a treia oara primesc o reducere daca arata o poza cu recenzia lasata de ei;
  • Incarca fotografii in mod regulat – Google considera o afacere ca fiind activa atunci cand aceasta este activa in mediul online. Astfel, incearca sa incarci fotografii cat mai des si totodata sa publici postari prin intermediul profilului tau Google my Business.

Care este principalul beneficiu al optimizarii profilului tau Google my Business?

Hai sa luam un exemplu practic, pe care il poti aplica chiar la nivelul afacerii tale. Sa spunem ca ai un service auto in Ploiesti si doresti sa maresti numarul de clienti lunari. Este clar ca iti va fi extrem de dificil sa te clasezi in canalul organic prin intermediul SEO utilizand cuvinte cheie precum service auto.

Mereu va exista un service auto din capitala sau alt oras mare din Romania care are in spate o echipa de profesionisti SEO si care va acapara acest cuvant cheie. Intr-o astfel de situatie, solutia ta (care iti garanteaza ca majoritatea soferilor din Ploiesti te vor gasi), este sa incerci sa te clasezi pe cuvantul cheie service auto Ploiesti. Acest detaliu este important pentru vizibilitatea din canalul Google Organic. In pozitionarea Google Business profile, lucrurile stau putin diferit.

Cum te ajuta Google my Business?

Simplu, daca profilul afacerii tale mentioneaza ca esti un service auto si ca locatia acestuia este Ploiesti, atunci Google va introduce afacerea ta in cautarile relevante – anume service auto Ploiesti. Este posibil ca acest lucru sa se intampla fara sa introduci acest cuvant cheie in descriere sau pe site-ul afacerii tale. Apoi, daca il introduci, service-ul tau clar va fi pe primele locuri.

Totodata, daca ai multe recenzii, intrebari, raspunsuri si in general activitate pe profil, acesta va fi printre cele 3-5 aratate de Google ca fiind cele mai relevante rezultate pentru cautari de tipul mentionat.

Google Business GMB

Raspunsul scurt este – Google my Business permite afacerii tale locale, prin intermediul „local targeting”, sa concureze cu afacerile din zona pentru cautarile relevante. Prin optimizare Google my Business, o afacere locala isi poate pastra toti clientii si totodata atrage si pe cei care sunt in trecere si au nevoie urgenta de un service auto Ploiesti, de exemplu.

Pagina de statistici – esentiala pentru orice administrator de afacere

Nu in ultimul rand, trebuie mentionata si existenta paginii de statistici – din interiorul contului Google my Business. Aceasta iti ofera informatii suplimentare privind urmatoarele:

  • Modurile de cautare – anume cum a fost gasita afacerea ta prin intermediul listarii pe Google (cautare directa, descoperita prin intermediul unui produs sau serviciu sau cu ajutorul marcajului din Google Maps);
  • Cum a fost descoperita afacerea ta cel mai mult – prin cautare Google directa sau prin Google Maps;
  • Cum au interactionat utilizatorii cu listarea afacerii tale – cati au vizitat website-ul, cati au cerut un program sau alte informatii, cati au realizat un apel catre afacerea ta;
  • Cati utilizatori au interactionat cu pozele afacerii tale – aici se afiseaza un raport dintre utilizatorii care au interactionat cu pozele afacerii tale si numarul de utilizatori care au interactionat cu poze ale afacerilor similare (din acelasi domeniu).

In final, scurt si la obiect, nu ar trebui sa eviti utilizarea acestui serviciu complet gratuit oferit de Google. Profilul afacerii tale te poate ajuta sa domini cautarile locale si in acelasi timp sa obtii mai multe date despre modurile in care utilizatorii din orasul afacerii tale iti descopera afacerea.

Daca vrei mai multe informatii privind Google my Business sau asistenta la capitolul SEO per total, nu ezita sa contactezi echipa The Markers – suntem all-in pentru tine si pentru afacerea ta!

Descopera gama completa de servicii SEO!

Esti all in
cu noi?

Ia legatura cu noi si lasa-ne sa preluam provocarea ta!

Toti partenerii nostri beneficiaza gratuit de un audit al performantei propriilor site-uri (Conversion Rate Optimization) dedicat cresterii experientei utilizatorilor (UX) si a ratelor de succes.