Asa cum bine stii, Google Analytics este instrumentul prin intermediul caruia reusim sa monitorizam tot ceea ce tine de performantele unui site si ale actiunilor de marketing online.
Ne ajuta sa tragem concluzii si sa luam decizii importante pentru viitoarele actiuni. Ne da date despre: sursele de trafic, paginile vizitate de utilizatori, segmentele de public tinta care interactioneaza cu site-ul, comportamentul acestora, atingerea obiectivelor si sute de alte metrici importante in procesul de marketing.
De curand, Google a anuntat lansarea noii versiuni de Analytics, care se numeste Google Analytics 4 (GA4) si care este, practic, un nou instrument de lucru.
Ce este Google Analytics 4?
Google Analytics 4 este noua generatie a platformei de analiza oferita de Google, actualizata la zi cu schimbarile din industrie cum sunt restrictiile privind cookie-urile, invatarea automata si modelarea datelor si a comportamentului utilizatorilor, totul intr-un design nou si inteligent.
De ce aceasta trecere la Google Analytics 4?
Universal Analytics (GA3 sau UA3), care nu va mai procesa date incepand cu 1 iulie 2023, se foloseste de modelul traditional de modelare a datelor concentrat pe sesiune (vizita). GA4 are la baza evenimentele („events”), mai exact actiunile pe care vizitatorul le face pe site-ul tau.
Avantaje Google Analytics 4 – GA4 vs UA
Vorbind de evenimente, exista diferente in noua versiune Analytics: daca in varianta initiala, restrictiva, puteam insoti maximum 3 campuri de informatii impreuna cu fiecare eveniment (Categorie, Actiune, Eticheta), de data aceasta putem transmite pana la 25 de parametri cu fiecare eveniment, lucru care ajuta la colectare avansata de date pentru analiza si interpretare.
In ultimii ani, Google a optimizat foarte mult modul de invatare automata si de modelare a datelor. Modelul de atribuire bazat pe date (data-driven attribution) foloseste date reale din contul Google Analytics pentru a genera un model personalizat prin care sa atribuie meritul pentru conversie tuturor punctelor de contact de-a lungul calatoriei utilizatorului. In acest mod, ne putem baza pe o imagine completa a canalelor digitale care performeaza si vom sti unde si cum trebuie investite resursele de marketing.
In varianta Universal Analytics (GA3), modelul de atribuire bazat pe date era restrictionat doar pentru cei cu cont premium (varianta platita), dar, chiar si asa, nu putea fi folosit decat atunci cand platforma dispunea de mai multe date. GA4 include acest model printre optiunile standard de atribuire, pentru a simplifica problemele complexe legate de raportarea performantelor mai multor canale de marketing.
Un alt punct forte in favoarea GA4 consta in modul prin care utilizatorii sunt identificati si cum datele acestora sunt atribuite cross-platform (pe mai multe dispozitive).
Pana acum, Analytics folosea module cookie originale (first-party cookies) pentru a identifica utilizatorii atunci cand acestia accesau website-ul de pe un anumit dispozitiv si, astfel, stia cand se intorceau pe site („returning users”). Aceasta modalitate de a identifica utilizatorii avea multe lacune, pentru ca acestia puteau accesa website-ul din modul incognito, puteau sterge cookie-urile sau puteau accesa site-ul de pe un alt dispozitiv, care avea un alt identificator Google Analytics.
Google Analytics 4 vine cu o noua metoda de a identifica utilizatorii, care ar trebui sa ofere un model de urmarire holistic, chiar daca pentru accesare se foloseste un alt dispozitiv sau browser. Astfel, putem identifica utilizatorii nu doar dupa dispozitive, dar si dupa ID-ul de utilizator si semnalele Google.
Astfel, vom putea intelege mai bine care a fost traseul unui utilizator, de la prima interactiune cu site-ul pana la conversie si sa interpretam corect valoarea fiecarei actiuni de marketing online.
Semnalele Google (Google signals) sunt date de la utilizatorii care sunt conectati cu un cont Google. Atunci cand sunt activate semnalele Google, Analytics asociaza datele colectate de la utilizatorii conectati, care accepta modulele cookie de pe site si modeleaza informatiile de la cei care nu sunt conectati sau nu accepta modulele cookie.
Asta inseamna mult mai multe date, mult mai rafinate, mult mai reale -date de care ne putem folosi in granularizarea actiunilor de marketing online, astfel incat sa crestem rata de conversie.
Alt avantaj al platformei Analytics 4 este ca putem urmari 30 de obiective (“goals”) comparativ cu 20, cate permitea varianta anterioara, insight-uri si predictii bazate pe invatarea automata, care prezice comportamentul viitor al utilizatorilor, dar si variante multiple de rapoarte (explorare, palnie, analiza traseului, suprapuneri de segmente etc.), pentru o mai buna interpretarea a datelor si atingerea obiectivelor de business.
Concluzie
Trecerea la noua varianta Analytics 4 nu este un lucru nice to have, ci un must have;din iulie 2023, UA (GA3) se va deprecia si nu va mai colecta date, iar in GA4 nu ne vom putea folosi de datele din platforma anterioara; asadar, pentru a avea la dispozitie date pentru optimizarea campaniilor online este strict necesar sa implementezi GA4 cat mai curand.
Pentru a avea siguranta unor decizii de marketing optime, pentru a creste eficienta campaniilor de marketing si a construi catre succes, alege un partener care sa te ajute atat cu implementarea corecta a trackingului Google Analytics 4, cat si cu analiza datelor si optimizarea campaniilor de marketing.
Vrei suport in implementarea GA4 pentru afacerea ta?
Completeaza formularul de mai jos acum!
Tudor Constantin
PPC Manager
Digital Performance Consultant