Ce este User Experience (UX) si cum influenteaza rata de conversie?

SEO Specialist
Content Writer

UX User Experience

Dupa cum probabil stii, exista doua parti incredibil de importante atunci cand vine vorba de modul in care un utilizator interactioneaza cu site-ul tau. Este vorba despre User Interface (UI; interfata utilizatorului) si User Experience (UX; experienta utilizatorului).

Interfata utilizatorului este, dupa cum o prezinta si numele, partea tehnica ce influenteaza utilizatorul. Apoi, experienta utilizatorului este influentata de o serie de aspecte functionale si creative, menite sa-l ajute pe acesta sa navigheze sau chiar sa-l convinga sa ia anumite decizii (achizitia, de exemplu).

💡 De retinut faptul ca interfata utilizatorului nu omite aspectele creative si vizuale – pur si simplu acestea au un rol strict tehnic.

In articolul de astazi, am pus la punct un crash course/curs intensiv despre experienta utilizatorului. Pe scurt, vei afla de ce aceasta este la fel de importanta pentru website-ul tau precum este optimizarea de tip SEO, de exemplu.

Descopera oferta completa de servicii The Markers – All in pentru afacerea ta!
ce este UX User Experience

Ce este User Experience (UX)?

Conform definitiei, User Experience (UX) reprezinta toate aspectele aferente interactiunii utilizatorului cu toate partile website-ului tau, inclusiv cu afacerea in sine, precum si cu serviciile si produsele acesteia. Orice element al afacerii tale care ajunge sa interactioneze direct cu un client sau potential client este un element care face parte si din experienta utilizatorului.

Pe scurt, UX trebuie sa indeplineasca cerintele si nevoile utilizatorului. De exemplu, daca acesta se afla intr-un magazin online, iar prima pagina nu contine niciun produs si butonul de „magazin” nu este vizibil nicaieri, atunci scorul User Experience al website-ului este practic la pamant.

💡 De retinut faptul ca User Experience poate fi gasit in orice domeniu, nu numai cel online. Acest concept reprezinta, in esenta, modul in care utilizatorul interactioneaza (si ar trebui sa interactioneze) cu compania, produsele si serviciile tale.

Cand vine vorba de mediul online, anume la nivelul unui website, experienta utilizatorului are in vedere urmatoarele:

  • Povestea brandului tau – redata prin continutul prezent pe website si imbunatatita de catre aspectul acestuia (parte a UI);
  • Modurile prin care se garanteaza interactiunea cu brandul tau – postari, bloguri, videoclipuri, butoane, jocuri interactive si asa mai departe. Exista foarte multe modalitati prin care un utilizator poate interactiona cu brandul tau, implicit prin care aceste modalitati sa fie incluse in UX;
  • Obiectivele brandului tau (sau website-ului) – in dezvoltarea partii de User Experience se iau in calcul si obiectivele brandului tau. Daca vrei sa vinzi mai mult, de exemplu, atunci prima pagina a website-ului tau va contine produsele comercializate de tine;
  • Simplitatea in utilizare a platformei aferente brand-ului tau – anume, cat de usor ii este utilizatorului sa finalizeze o comanda sau sa se intoarca la o anumita pagina sau un produs. Cat de usor de folosit este website-ul afacerii tale per total?
💡 Spre deosebire de User Interface care gestioneaza modul in care un produs sau un brand este „asezat in pagina”, dupa cum s-ar spune, User Experience gestioneaza modul in care brand-ul sau produsul „se simte” din punctul de vedere al utilizatorului.
experienta utilizatorului

Experienta utilizatorului – de ce este importanta pentru site-ul afacerii tale?

Exista mai multe motive pentru care experienta utilizatorului este importanta pentru site-ul afacerii tale. Totusi, in contextul dat, este de ajuns sa mentionam doar trei dintre ele. Din punctul nostru de vedere, aceste trei aspecte sunt (sau ar trebui sa fie) suficiente pentru a te convinge de faptul ca este necesar sa investesti in User Experience de la inceputul calatoriei tale:

  • Imbunatateste rata de conversie a afacerii tale – usurinta de utilizare a unei platforme favorizeaza realizarea de actiuni de catre utilizatori. Evident, pentru majoritatea site-urilor, aceste actiuni reprezinta o conversie – pe scurt, profit pentru afacerea ta. Nu trebuie sa vezi User Experience ca pe o modalitate de a creste profitul – este de ajuns sa te concentrezi asupra nivelului de satisfactie rezultat in urma navigarii website-ului si interactiunii cu brandul tau;
  • Imbunatateste eficienta utilizatorilor, astfel acestia ajung la obiective mai repede – utilizatorul trebui sa danseze de la pagina de start catre pagina aferenta finalizarii unei comenzi (sau completarii unui obiectiv). Ideal, utilizatorul final ar trebui sa interactioneze cu platforma ta intr-un mod intuitiv – acestia ar trebui sa iroseasca ZERO timp pentru a afla cum se foloseste aceasta;
  • Imbunatateste reputatia brandului tau – s-a intamplat vreodata sa te intorci la un magazin online cu un pret putin mai mare doar pentru faptul ca erai obisnuit cu el si procesul de finalizare al obiectivelor era unul clar? Daca da, atunci brandul magazinului respectiv avea aceeasi reputatie printre toti clientii sai. In mediul online, cel mai mic pret poate deveni irelevant daca oferi User Experience (UX) de caliate superioara. Dupa cum s-ar spune, interactiunea de calitate costa, iar unii utilizatori sunt dispusi sa plateasca cativa lei in plus pentru aceasta.

Ce spui? Sunt aceste trei aspecte de ajuns pentru a investi in User Experience realizat la nivel profesionist chiar acum? Desigur, nu trebuie asculti strict de noi – lista noastra de recomandari vorbeste de la sine!

User Experience eCommerce

User Experience (UX) in eCommerce – detaliile fac diferenta!

Ce parere ai de o crestere de 0.5% a ratei de conversie? In functie de volumul de vanzari de care te bucuri in domeniul online, acest procent poate insemna aproape zero pentru tine. Totusi, atunci cand este adaugat unui website realizat ca la carte, optimizarii SEO (printre altele) de calitate superioara si alaturi de User Experience impecabil, procentul se transforma intr-un cuantum deloc neglijabil! Astfel, daca ai o rata de conversie de 1,5% care se traduce intr-un cuantum de 450.000 lei vanzare totala, o crestere pana la 2% a ratei de conversie va insemna vanzari totale de 600.000. Da, impactul este major!

Cel mai bun exemplu este influenta User Experience in eCommerce, industria din urma fiind cea mai populara in prezent (totodata, dupa noi, cea mai interesanta, mai ales atunci cand ai oportunitatea de a lucra si experimenta in interiorul sau).

Astfel, se ia una bucata website eCommerce cu o rata de conversie de 1.5% (tine minte faptul ca rata de conversie este considerata optima intre 2% si 5%) si se aplica acestuia principii de User Experience. Acestea din urma au ca efect principal o crestere de 0.5% a ratei de conversie. Ce inseamna acest lucru?

Ei bine, dupa putina magie in ale matematicii, reiese faptul ca procentul de 0.5% creste veniturile acelui magazin eCommerce cu 33%. Acum imagineaza-ti ce se poate intampla daca apelezi la mai multe principii ale marketing-ului digital?!

💡 O crestere de 1% inseamna 66% venituri in plus, de 2% – 132%, iar atingerea unei rate de conversie ideale de 5% inseamna venituri in plus de peste 200% (fata de momentul initial). Se poate spune, fara doar si poate, ca detaliile chiar fac diferenta cand vine vorba de User Experience!
analiza UX

De ce sa faci o analiza UX pentru site-ul tau chiar acum?

Ar trebui sa faci o analiza UX asupra website-ului tau deoarece sunt sanse destul de mari sa spui pas voit la venituri in plus. Ca si proprietar de afacere, acest lucru este inadmisibil!

Asadar, ideal ar fi sa apelezi la specialistii The Markers! Astfel, vei avea parte de un departament specializat care se va ocupa de toate aspectele aferente User Experience (UX) si va implementa toate principiile ce lipsesc – pentru ca tu sa te bucuri de rata de conversie reala a brandului tau.

Nu mai sta pe ganduri si programeaza chiar acum o intalnire cu specialistii agentiei de marketing digital The Markers!

Cauti eficienta si promptitudine? Contacteaza-ne chiar acum!

Esti all in
cu noi?

Ia legatura cu noi si lasa-ne sa preluam provocarea ta!

Toti partenerii nostri beneficiaza gratuit de un audit al performantei propriilor site-uri (Conversion Rate Optimization) dedicat cresterii experientei utilizatorilor (UX) si a ratelor de succes.