Atunci cand esti responsabil de bunul mers al unei afaceri, deciziile care au impact asupra dezvoltarii business-ului sunt, de regula, destul de grele. Astazi, una dintre cele mai importante decizii pentru succesul afacerii tale este alegerea agentiei de marketing cu care sa colaborezi.
Indiferent de domeniul in care activezi, mediul online poate oferi beneficii deosebite afacerii tale sau poate aduce cheltuieli nejustificate. Totul depinde de agentia de marketing online cu care lucrezi. Serviciile SEO sunt esentiale pentru succesul unei afaceri moderne, insa nu toate agentiile de pe piata au un standard etic ridicat. Tocmai de aceea, citeste randurile de mai jos pentru a afla cum poti sa eviti servicii SEO de slaba calitate, care iti pot intarzia planul de dezvoltare a afacerii cu cativa ani si-ti pot lasa o gaura in buzunar!
Ce sunt serviciile SEO?
La o privire fugitiva asupra domeniului, optimizarea pentru motoarele de cautare (SEO – Search Engine Optimization) te-ar putea duce cu gandul la fel si fel de “artificii tehnice” care sa pacaleasca motoarele de cautare pentru a te afisa pe primele pozitii.
Google este un motor de cautare dezvoltat pentru a oferi utilizatorilor cele mai potrivite rezultate cu putinta. Astfel, cele mai importante cuvinte ce pot descrie Google sunt relevanta, calitate si autoritate. Tocmai de aceea, in practica, serviciile SEO nu numai ca sunt etice, dar si benefice intregului “ecosistem” online. Pentru a te pozitiona mai bine in SERP (Search Engine Rezults Page – Pagina de rezultate in urma unei cautari), trebuie sa imbunatatesti continutul de pe site, sa ai o reputatie buna si sa deservesti utilizatorii pe cat de bine posibil.
Problema apare atunci cand alegi sa colaborezi cu un specialist care nu respecta “regulile jocului”. Astfel, trebuie sa stii ca pe piata exista agentii SEO sau freelanceri care folosesc in mod deliberat tactici riscante si de calitate scazuta in strategiile implementate pentru clienti.
Care sunt riscurile ce vin la pachet cu serviciile SEO de slaba calitate?
Majoritatea domeniilor de activitate se confrunta cu tentative de frauda sau prestatori de servicii de slaba calitate, iar aceasta problema nu ocoleste domeniul de optimizare SEO. Astfel, printre cele mai grave repercusiuni ale unei strategii SEO “facuta pe genunchi” este chiar sabotarea potentialului de dezvoltare a afacerii tale pe termen lung. Iata riscurile la care te expui atunci cand alegi servicii SEO exclusiv in functie de pret!
Penalizari. Prin incalcarea termenilor si conditiilor de utilizare a serviciilor Google, lipsa de rezultate pozitive este acompaniata, in multe cazuri, de penalizari din partea motorului de cautare. In situatia fericita, vei pierde pozitii in SERP si vei pierde din vizibilitatea online. In cazul grav, site-ul tau poate fi eliminat din paginile de rezultate Google. Aceste riscuri sunt nu numai posibile, dar si probabile atunci cand agentia sau specialistul cu care colaborezi iti ofera servicii SEO ce nu respecta setul de reguli si “best practices” date de Google.
Slabirea reputatiei. In prezent, imaginea este un detaliu decisiv pentru succesul afacerii. Daca brand-ul tau are de suferit, probabil vei constata un impact major asupra veniturilor. Una dintre tacticile SEO ce ocolesc principiile etice este de a asocia site-ului tau continut de foarte slaba calitate si legaturi cu site-uri care incalca regulile Google. Unul sau doua astfel de link-uri nu vor avea impact devastator, insa serviciile SEO de slaba calitate pot, pe termen lung, sa iti afecteze ireparabil reputatia.
Bani aruncati. Evident, toate serviciile SEO sunt contracost. Atunci cand pretul este singurul detaliu pe care il ai in vedere, sansele de a gasi o agentie sau un specialist SEO cu rezultate bune sunt extrem de mici. In teorie, investitia in servicii SEO ar trebui sa ajunga la “break-even point” dupa aproximativ 8-10 luni. Astfel, daca banii putini iti aduc rezultate slabe (sau, mai rau, penalizari si regres), tot bugetul pe care l-ai alocat optimizarii SEO se va duce “pe apa Sambetei”. Practic, poti pierde bani, timp, energie si capital de imagine in speranta ca vei economisi un mic procent din bugetul alocat pentru servicii SEO. Merita?
Ce poti face pentru a alege o agentie SEO responsabila?
Din fericire, o documentare online de scurta durata poate fi de ajuns pentru a “tria” serviciile SEO in functie de calitate. Iata ce trebuie sa cauti!
Notiuni SEO de baza. In primul rand, nu poti determina calitatea serviciilor atunci cand nu ai notiuni de baza din domeniu. Daca afli ce activitati pot duce la cresterea pozitiilor site-ului tau in SERP (in mod responsabil), vei fi in masura sa evaluezi strategiile propuse de agentiile cu care discuti.
Specialisti si procese. O alta recomandare utila este de a verifica specialistii si procesele fiecarei agentii SEO pe care o ai in vedere pentru colaborare. Cu alte cuvinte, cine va lucra pentru dezvoltarea afacerii tale in online? Ce activitate vor desfasura acesti specialisti? Nu este suficient sa te bazezi pe promisiunea vaga de “rezultate SEO mai bune”, asadar fa-ti o imagine clara despre cum vor veni aceste rezultate!
Portofoliu, recenzii si testimoniale. Printre cei mai buni indicatori ai performantei si rezultatelor unei agentii de marketing se numara colaborarile pe care aceasta le-a avut, recenziile din partea clientilor si marturiile venite in urma livrarii serviciilor SEO. Portofoliul iti poate oferi detalii despre dimensiunile companiilor pentru care a lucrat agentia si domeniile de activitate in care specialisitii din echipa SEO au experienta. Recenziile te pot ajuta cu informatii generale legate de servicii, iar testimonialele, care vin in urma colaborarilor de lunga durata, pot indica rezultatele serviciilor de marketing si maniera in care acestea au fost oferite.
Detalii care pot “semnaliza” servicii SEO de slaba calitate
Dupa ce te-ai informat in legatura cu notiunile de baza din domeniu, ai aflat detalii despre echipa SEO si strategia trasata pentru afacerea ta, e momentul sa iti concentrezi atentia asupra unor detalii decisive. Iata cateva aspecte care ar trebui “sa iti dea de gandit” atunci cand alegi o strategie de optimizare SEO alaturi de o agentie sau un freelancer!
- Promisiunile curajoase. Strategiile SEO implica mult timp si foarte multa munca. Astfel, pentru a ajunge sa te pozitionezi bine intr-un domeniu competitiv, eforturile SEO trebuie sustinute timp de luni bune sau chiar ani. Daca cineva iti promite (sau chiar garanteaza!) rezultate rapide cu bani putini, probabil vei avea de pierdut.
- Preturi foarte mici. In mare parte, pretul serviciilor SEO determina si calitatea acestora. Daca o agentie sau un freelancer ofera un pret mult mai mic decat restul, probabil este un motiv foarte intemeiat pentru asta.
- Content writers fara experienta. Dupa cum ai aflat mai devreme, continutul de pe site (si cel care face referire la site-ul tau) este deosebit de important pentru Google. Daca o agentie SEO lucreaza cu content writers fara experienta in domeniu sau externalizeaza acest serviciu pentru a “taia” din costuri, atunci calitatea continutului are de suferit. Astfel, acest continut ar putea fi pur si simplu insuficient pentru a-ti asigura cresteri in pozitii.
- Procese de lucru neclare. Daca specialistul pe care te bazezi pentru servicii SEO de calitate nu reuseste sa iti descrie perfect procesul de lucru si activitatile, trebuie sa mai cauti. Recomandarile Google sunt clare, asadar majoritatea specialistilor cu experienta vor urma un traseu similar pentru atingerea obiectivelor propuse.
- Nerespectarea termenilor Google. Pe langa recomandari pentru imbunatatirea calitatii site-ului, Google are si o lista cu activitati interzise. Aceste activitati pot aduce penalizarea, asadar trebuie evitate cu orice pret. Daca agentia SEO sau specialistul cu care lucrezi incalca aceste reguli (keyword stuffing, link spamming, cloaking, automatizarea continutului etc.), riscurile pe care ti le asumi sunt foarte mari.
- Lipsa de transparenta. Comunicarea sta la baza unei relatii fructuoase intre prestatorul de servicii si client, indiferent de domeniu. Tocmai de aceea, agentia cu care lucrezi ar trebui sa iti raspunda clar si sincer la fiecare intrebare, fara a te “duce cu zaharelul”. Practic, o agentie SEO profesionista iti va oferi toate raspunsurile inainte sa adresezi intrebarile. Cum? Prin raportarea periodica a activitatilor intreprinse si rezultatelor inregistrate.
- Oameni de vanzari insistenti. Acest detaliu este in stransa legatura cu promisiunile pe care le primesti. De regula, un agent de vanzari insistent va incerca sa iti promita orice pentru a semna mai repede contractul.
Serviciile SEO sub-standard nu sunt intotdeauna simplu de detectat si evitat, insa daca reusesti sa te documentezi suficient, poti separa calitatea de promisiunile false. Desi primul loc pe o expresie cheie foarte cautata poate fi atins in unele cazuri, agentiile ce ofera servicii SEO intr-o maniera responsabila nu iti vor promite niciodata acest lucru. Pana la urma, regulile sunt facute de motorul de cautare si sunt in permanenta schimbare, asadar singurele garantii pot veni de la Google.