Sfarsitul lunii mai a insemnat pentru cei de la Google organizarea celei de-a zecea editii a evenimentului anual Google Marketing Live.
In cea mai mare parte, s-a vorbit despre integrarea inteligentei artificiale (AI) in platformele de marketing ale Google si ca imbunatatirea strategiilor se face acum pe baza celor 3 repere principale: Creative, Customer Connections si Confidence. As trece repede peste ultimul punct, pentru ca despre el s-a spus numai ca din anul urmator va ramane o relatie in doi, fara intermedierea de cookies: site-ul si user-ul. Asadar, nu vom mai sti cu exactitate prin ce site-uri navigheaza acesta din urma, dar, atentie: Google ii va cunoaste bine pe cei care folosesc una dintre proprietatile sale, de exemplu Google Ads (dau click pe un banner sau in Search, sigur, cel propriu), Gmail, Youtube etc.
De cativa ani buni, Google este foarte atent la originalitatea continului, atat din platforma de reclame, cat si din partea lui “organica”. La asta, s-a adaugat in ultimii 3-4 ani si partea vizuala, prin imaginile capturate de catre fotografii de ocazie, carora le-a fost pus in mana cate o camera foto. Asadar, noi toti, cu sau fara sa fim constienti sau convinsi ca trebuie urmate cele doua “formule de crestere”, un fel de lapte praf cu care am hranit acest bebelus numit AI, am ajuns acum sa diversificam hrana lui. Urmatorul pas vor fi aplicatiile, carora le dam voie sa acceseze locatia si, mai ales, camera (din ce in ce mult cu sunete si video). Dar cum ar fi viata noastra fara aceste aplicatii?
Ei bine, iata, pe scurt, in 5 puncte, cam ce noutati a adus compania Google marketerilor pentru anul acesta:
1. SGE (Search Generative Experience)
Primul vorbitor, Sylvanus Bent, Product Manager, Search Ads Google, a explicat la ce anume se lucreaza acum, asa incat sa cream mai rapid anunturi afisate în motoarele de cautare cu noul conversational experience, care va fi partenerul advertiserilor. E inca in teste, dar va fi noul mod de a concepe si edita campaniile de tip Search si va arata ca un chat de genul ChatGPT3. Aici ar fi de mentionat si ca trebuie luate cu un praf de sare toate noile functii in care este necesara folosirea unei alte limbi decat engleza, cel putin momentan.
Sigur ca, din perspectiva user-ului, este mai importanta urmatoarea faza, anuntata pentru 2024 (in SUA, la inceput), cand Google va introduce un nou mod de creare a cautarilor, alimentat de AI si denumit Generative AI (deja, in platforma Google Ads vedem si noi, in Romania, mentionat noul tip de campanie „Gen AI”). In aceasta noua experienta, utilizatorii vor avea urmatorii pasi sugerati, atunci cand efectuează o cautare, impreuna cu o lista a informatiilor cheie de luat în considerare, bazata pe inteligenta artificiala, si cu link-uri pentru a explora mai profund. Sa ne pregatim, asadar, de un mod conversational de cautare, unul in care sa ni se dea raspunsuri la intrebari negandite initial de noi insine. Foarte important va fi contextul, iar acesta va fi pastrat de la intrebare la intrebare, pentru a construi un model de cautare propriu. Asta, in timp ce din punctul de vedere al advertiser-ului nu pare sa se schimbe nimic, in continuare avem aceleasi necesitati tehnice, dar acum cerute de AI si nu de Ads: tracking, valorizare conversii, creative originale (daca vrei sa sune si sa arate bine si convingator asseturile tale) etc.
2. Si asa ajungem la noutatea cea mai mare: Product Studio
Acest feature se leaga de noul Merchant Center, iar despre el a vorbit Brandye Sweetnam, Product Manager, Shopping Ads Google. Experienta Generativ Ai, despre care ziceam mai sus, este integrata cu Google Shopping si este conceputa pentru a conecta rapid utilizatorii cu informatii utile online. De exemplu, sa zicem ca esti in cautarea unei biciclete noi. Cu aceasta noua experienta, vei obtine o lista a criteriilor care merita sa fie luate în considerare si a produselor care se potrivesc. Vei avea optiunea de a pune o întrebare ulterioara sau de a selecta un pas urmator sugerat.
Acest nou instrument ii va ajuta pe marketeri sa creeze cu usurinta imagini unice ale produselor folosind AI chiar din Merchant Center Next, platforma noua pentru companii, unde gestioneaza modul in care produsele lor apar in Google. Poti crea imagini noi fără costul suplimentar al unor sedinte foto. De exemplu, o companie de îngrijire a pielii ar putea evidentia o versiune sezoniera a unui produs, solicitând o imagine a produsului „înconjurat de piersici, cu plante tropicale în fundal”.
De asemenea, Google ofera posibilitatea ca advertiserii sa inteleaga performanta, aducand toate datele statistice intr-un nou Raport de Performanta. Cu acest tool, comerciantii vor avea un singur loc in care sa isi revizuiască cele mai bine vandute produse, ce companii apar langa a lor si chiar modul în care cumparatorii interactionează cu afacerile lor locale in cautari si harti. Merchant Center Next a inceput deja sa fie folosit de noii utilizatori, iar Google intentioneaza sa inceapă sa faca upgrade-ul pentru intreprinderile mai mici in urmatoarele luni si sa finalizeze lansarea globala în 2024.
3. Customer connections prin Performance Max
Kamal Janardhan, Product Measurement, a explicat de ce era nevoie de o noua formula care sa genereze cu viteza, pe baza datelor acumulate, experiente utile si care sa aduca vanzari. In privinta advertiserilor, aici cel mai important aspect va fi cel legat de strategiile abordate, pentru ca se pare ca la asta tinde: la a se restrange decizia lor, sigur, impreuna cu modul in care se colecteaza direct datele utilizatorilor, sau first party data.
Iar Tim Frank, unul dintre Managerii lor Performance Max, a explicat de ce era nevoie de acest nou tip de campanie (relativ nou, acum ajungand aproape la 2 ani de functionare) si cum va folosi in viitor AI-ul Google pentru a calcula valoarea fiecarui posibil client, in asa fel incat sa atinga obiectivele cerute de fiecare advertiser in parte, la cel mai bun cost. Dar o intrebare ramane fara un raspuns clar, chiar si dupa ce i-a fost adresata specialistului, anume: de ce pare ca Pmax este o “cutie neagra”, de nepatruns pentru marketeri. Asadar, cu cele mai bune intentii, se pare ca pentru urmatorul an, acest aspect va continua sa ne macine, asta in timp ce performantele vor fi „tot mai uimitoare”, cum arata Tim.
4. Noul Analytics GA4
In partea de masurare si analiza se va consolida, normal, noua platforma de la Analytics, GA4, dar se accentueaza legatura ei cu PerformanceMax pentru ca ambele sunt setate spre performanta si touchpoint-uri. Iar aici va interveni utlitatea noilor functii ale AI de la Google, capacitatea lui de a anticipa si modela interactiunile cu utilizatorii. Inca in teste, Privacy Sandbox va fi un tool bazat pe inteligenta artificiala despre care se va vorbi mai mult de anul viitor, odata cu renuntarea la folosirea cookies-urilor.
5. Youtube integreaza noi formate
In fine, Vidhya Srinivasan a vorbit despre singura noutate certa a anului 2023 in materie de campanii, care va intra din luna iulie in platforma Google Ads, de tip video, denumita Video View Campaign, adresata advertiserilor care doresc sa-si creasca vizibilitatea. Aceasta este un fel de urmas al actualei In Stream Video, dar care va aparea nu doar in feed, ci si in stream, dar si Shorts.
Cam atat despre editia 2023 a Google Marketing Live, care a avut in centrul tuturor noutatilor tehnologia proprie Generative AI inca in teste, si doar in Statele Unite, momentan. Cei de la Google cauta mai multe posibile utilizari ale inteligentei artificiale, iar din aceasta cauza pare ca au intarziat sa iasa in lume cu ele.