De peste doua decenii, Google este lider in domeniul motoarelor de cautare. Compania a venit constant cu inovatii, remodeland modul in care interactionam cu vastul ocean de informatii de pe web.
Astazi ne aventuram intr-o calatorie in inima uneia dintre cele mai interesante inovatii Google: Search Generative Experience (SGE).
Imagineaza-ti o experienta de cautare care nu numai ca iti intelege intentia, dar si interactioneaza cu tine intr-o maniera naturala si conversationala. Cum ar fi daca ti s-ar afisa rezultatele cautarilor online intr-un mod creativ, imbinat perfect cu asteptarile tale?
Google SGE si-a luat angajamentul sa ofere toate aceste lucruri, iar in acest articol iti voi vorbi despre cum promite sa redefineasca complet modul in care interactionam cu rezultatele cautarilor web.
Ce este Google Search Generative Experience – Google SGE?
SGE a fost anuntat la conferinta Google I/O de pe 10 mai. Este considerat nucleul care va revolutiona domeniul motoarelor de cautare, conceput pentru a genera cautari captivante si interactive.
Cu ajutorul inteligentei artificiale (AI), tehnologia SGE completeaza cautarile Google, afisand pagini mai dinamice si mai capabile sa asiste utilizatorii in diferite moduri.
Testele beta au inceput in SUA, prin programul Search Labs, iar recent, Google a extins SGE in peste 120 tari. Cat de curand va aparea si la noi, asa ca hai sa vedem cum se prezinta noua inovatie Google.
Cum te ajuta Google Search Generative Experience?
Scopul final al Google SGE este de a ajuta utilizatorul final sa gaseasca cele mai bune raspunsuri la cautarile sale, totodata intr-un mod cat mai rapid. Astfel, Google Search Generative Experience eficientizeaza procesul de cercetare si de cautare a informatiilor, oferind utilizatorului, fix la inceputul rezultatelor cautarii, un rezumat privind cautarea realizata de acesta, care include text, informatii esentiale, precum si link-urile pe care informatia respectiva poate fi gasita.
Google Search Generative Experience incearca (si reuseste) sa elimine necesitatea de a verifica o anumita informatie gasita pe mai multe website-uri/surse, pentru a te asigura ca este corecta. SGE iti ofera informatia explicata in mod clar, precum si lista de resurse care au contribuit explicatiei respective – eliminand astfel cele mai multe dubii care pot aparea in procesul de cercetare si cautare a informatiilor.
Desigur, nu trebuie ignorat nici aspectul interactiv al Google SGE. Utilizatorul va interactiona cu motorul de cautare – cel putin cu sectiunea AI – intr-un mod mult mai simplu, infinit mai placut pentru cei care doresc rezultate rapide, afisate instant dupa o cautare.
Cum folosesti Google SGE?
Google SGE nu este utilizat, ci exploatat in timpul unei sesiuni de cautare. Astfel, modul de utilizare sau mai bine zis interactiune este diferit in functie de – 1. Dispozitivul pe care realizezi cautarea si 2. Intentia de cautare/scopul cautarii tale.
Dupa implementarea sa si in Romania, Google SGE va deveni parte integranta a fiecarui rezultat oferit de Google. Aceste rezultate vor fi marcate intr-un mod evident in pagina de rezultate. Dupa cum vei vedea mai jos, Google va superclasa/superpozitiona rezultatele generate cu Search Generative Experience, pentru a oferi utilizatorului informatiile/detaliile cautate din start.
Cum este implementat Google SGE pe desktop?

Fereastra AI specifica Google SGE se poate observa sub bara de cautare Google.
Cum este implementat Google SGE pe mobil?

Pentru a putea accesa functia AI Google SGE pe mobil, motorul de cautare a implementat o eticheta numita „Converse”.
Cum este implementat Google SGE in reclamele sponsorizate?

Rezultatele AI, pe baza algoritmilor machine learning, au generat reclame sponsorizate diferite fata de cele din cautarile standard.
Modurile de asistenta Google Search Generative Experience
FAQ/Sectiunea de intrebari frecvente


In exemplul de mai sus (#1), SGE a oferit un raspuns folosind sase surse pentru a raspunde la intrebare. Cinci dintre cele sase surse despre Google Bard au fost de la editori, in timp ce una a fost pagina oficiala de ajutor Google Bard.
Sub raspuns se pot observa cele mai frecvente intrebari puse de utilizatori.
Pentru a vedea ce surse sunt folosite la generarea rezultatului, poti comuta optiunea de vizualizare din dreapta sus a ferestrei AI (#2).
Shopping
Cauti o camera video 4k sub 500$? Google SGE iti va afisa recomandari, recenzii si sfaturi pentru a lua cea mai buna decizie.



Cautarile standard iti vor afisa doar produse (#2).
Pe mobil, SGE genereaza sfaturi si o multime de sugestii cu privire la ce camera sa cumperi (#3).
Detalii despre produse
Rezultatele AI iti vor oferi detalii precise, urmate de recenzii si cele mai bune website-uri de unde pot sa cumperi produsele respective:



Cautarile standard vor fi concentrate pe continutul brand-ului, urmat de sectiunea “People also ask” si rezultatele organice (#2).
Pe mobil se vor afisa magazine recomandate de AI inaintea rezultatelor organice (#3).
Local Pack



Interesant este faptul ca localurile alese de AI difera de cele din rezultatele organice (#2).
Pe mobil, rezultatele AI au afisat aceleasi restaurante (#3).
Generatorul de imagini
Google se extinde in aria imaginilor generate de AI, intrand in competitie directa cu Midjourney si Dall E.

Generative links



In acest exemplu, utilizatorul a cautat site-ul Semrush, un tool folosit pentru SEO, care are sitelinks, deci poti naviga rapid catre paginile de interes.
Deasupra s-a afisat link-ul generativ cu intrebarea “Get an AI-powered overview for this search?” si a afisat urmatorul raspuns (#2).
Pe mobil, rezultate AI au afisat un raspuns similar (#3).
Nota
Poti insera note personale in rezultatele afisate. De asemenea, poti vedea notele celorlalti utilizatori.

Rezultate exportate in Google Sheets

Optiunea “Add to Sheets” pur si simplu adauga rezultatele cautarii intr-un Google Sheet.
Sfaturi pentru coding/programare
Unele cautari, cum ar fi “Python SEO function”, vor avea ca rezultat un raspuns AI cu un exemplu care ilustreaza o functie:



Cautarile standard vor afisa rezultate cu diferite site-uri care explica conceptul functiei SEO in Python (#2).
Pe mobil se vor afisa exemple AI, urmate de rezultate organice (#3).
Cat costa Google Search Generative Experience?
Google Search Generative Experience nu are absolut niciun cost. Aceasta noua functie este una dintre cele mai vizibile actualizari ale motorului de cautare, utilizatorii avand sansa de a vedea rezultatul principal in fata ochilor, in rezultatele cautarii.
Au existat numeroase actualizari ale algoritmului de cautare de-a lungul anilor, cateva chiar schimband putin si aspectul paginii de rezultate – cine nu a observat rezultatele locale, sectiunea de intrebari frecvente, sectiunea de Places cu harta si detalii clare afisate si multe altele. Totusi, acestea s-au simtit mereu ca acasa – in acelasi timp, rezultatul final era acelasi, un click pe un website sau o harta, printre altele.
In schimb, Google Search Generative Experience are sansa de a elimina o mare parte din clickurile respective, informatia cautata fiind disponibila imediat dupa ce apesi Enter. Acest lucru va implica si un efort mai mare pe care proprietarii de website-uri si echipele de marketing trebuie sa-l depuna pentru a realiza o conversie.
Pe scurt, Google SGE are puterea de a remodela lumea digitala si de a determina digital marketerii sa modifice sau chiar restructureze strategiile de publicitate online.