Raport GPeC E-Commerce România 2022: Cumpărături online în valoare de 6,3 miliarde de euro, în creștere ușoară față de 2021.

Numeroase schimbări au fost înregistrate în comportamentul de consum al românilor în ultima perioadă, iar acest lucru este vizibil inclusiv în cifrele rezultate in piata de e-commerce in anul ce a trecut.

Conform GpeC, sectorul e-commerce românesc a înregistrat o modificare ascendentă în ultimii ani, una accentuata in special de anii pandemiei, Totusi, anul 2022 a înregistrat un prag de 6,3 miliarde de euro, în foarte ușoară creștere față de pragul de 6,2 miliarde înregistrat în anul precedent.

Este bine cunoscut faptul că ridicarea restricțiilor din martie 2021 a fost unul dintre factorii majori ce au provocat aceste schimbări, însă în ce fel le-a influențat?

  • În primul și primul rând, dacă în perioada pandemiei consumatorii români erau tentați să investească în bunuri de folosință îndelungată asemenea electronicelor și electrocasnicelor, odată ce restricțiile au fost îndepărtate, aceștia și-au îndreptat atenția către produsele specifice activităților outdoor (Fashion, Beauty, Lifestyle, etc).
  • În al doilea rând, s-a înregistrat o creștere a numărului de tranzacții online, la fel ca în cazul numărului cumpărătorilor. Acest lucru indică faptul că din ce în ce mai mulți români au mizat pe economia de timp și bani, profitând atât diversitatea produselor în mediul online, cât și avantajele infinite ale comerțului electronic.

Date statistice din sectorul e-commerce românesc în 2022

Mai departe am expus câteva dintre cele mai importante concluzii în vederea schimbărilor de comportament al consumatorilor români în sectorul de e-commerce:

  • 66% din utilizatorii de internet din România au plasat cel puțin o comandă online în 2022.

Potrivit Eurostat, cele mai importante 3 categorii de produse și servicii comandate online în 2022 la nivel European au fost:

  • Îmbrăcăminte și încălțăminte (inclusiv accesorii și articole sportive) – 42%
  • Livrări de la restaurante, fast food sau servicii de catering – 19%
  • Beauty (cosmetice, wellness) – 17%
  • Valoarea medie a tranzacțiilor a crescut pe desktop, în România.

Dacă în anul 2021 pentru români valoarea medie a coșului de cumpărături efectuate de pe desktop a fost de 66,67 euro, în anul 2022 aceasta a fost de 70,75 de euro.

  • Telefonul mobil – principalul instrument pentru cumpărături online, atât ca valoare cât și ca număr de tranzacții

76,7% din totalul tranzacțiilor au fost făcute de pe mobil, în creștere de la 69,8% cât s-a înregistrat în 2021. 

De asemenea, cele mai multe tranzacții de pe mobil au loc în intervalul orar 20:00 – 22:00, păstrându-se trendul din 2021, în timp ce pe desktop cele mai multe vânzări se fac între orele 11:00 și 15:00.  

În al doilea rând, din punct de vedere valoric, mobilul depășește desktop-ul. Raportul arată că 68,3% din valoarea totală a tranzacțiilor provine din achizițiile efectuate de pe telefonul mobil, în timp ce doar 31,7% provine din cele efectuate de pe desktop. 

Astfel, procentul tranzacțiilor de pe telefonul mobil a crescut față de anul 2021, când avea valoarea de 61,7%.

  • Principalele criterii în vederea selectării unui magazin online

Consumatorii români aleg magazinele de la care cumpără în principal în funcție de:

  • Preț
  • Varietatea opțiunilor
  • User Experience
  • Timpul de livrare cât mai scurt
  • Ușurința procesului de returnare
  • Review-urile au devenit din ce în ce mai importante în decizia de cumpărare

54% din totalul respondenților se orientează în funcție de review-urile la adresa magazinului online vizitat.

Aceștia sunt interesați să afle:

  • Dacă produsele au fost la calitatea cerută – 64%
  • Cât de reale par să fie review-urile – 43%
  • Răspunsurile magazinului la opiniile negative – 40%
  • Note cât mai mari pentru magazinul online de la care urmează să cumpere – 33%

6 trend-uri și recomandări pentru 2023 și viitorul apropiat

Așadar, în urma concluziilor expuse, care sunt principalele trend-uri în comerțul online identificate de GpeC pentru anul 2023 și cum pot acestea să fie de folos magazinele online în vederea creșterii vânzărilor?

  • Diversificarea ofertei

Potrivit oficialilor eMAG, există aprox. 15 milioane de produse unice în oferta magazinelor online din România, în timp ce în Germania sunt peste 100 de milioane.

Acest lucru reflectă faptul că există o mulțime de produse care nu sunt încă disponibile pe piața din România, dar ar putea fi aduse de către magazinele online și ar prezenta un interes crescut pentru consumatori.

  • Dezvoltarea propriei comunități în jurul brand-ului

Este esențial ca magazinele online să dezvolte programe de loializare a clienților existenți și să se axeze pe creșterea gradului de recurență în locul achiziției de trafic nou, precum și încrederea în produsele și serviciile oferite de magazinul online.

  • Vânzarea în marketplace-uri

Încă o modalitate de creștere a vânzărilor magazinelor online este extinderea de la vânzarea de pe propriul website, spre vânzarea în marketplace-uri (naționale și internaționale).

  • Vânzarea cross-border

32% din consumatorii europeni cumpără de la magazine online din afara granițelor țării de origine. Este recomandat pentru magazinele online care vor să scaleze business-ul să înceapă să vândă în afara României fie prin intermediul platformelor de tip marketplace, fie prin localizarea propriului website în alte țări.

  • Livrarea la lockere

Pentru mulți clienți este mai ușor să își ridice coletul de la locker-ul din apropiere, în drum spre casă sau spre birou, la ora la care programul îi permite.  

  • Buy Now, Pay Later

Creditarea online este tot mai cerută de consumatorul final, mai ales în contextul economic pe care îl traversăm.

Ratele de conversie cresc în cazul magazinelor online care oferă opțiuni de plată prin credit sau în rate, drept urmare integrarea cu servicii de tip Buy Now, Pay Later sunt importante în acest moment.

Despre Raportul GPeC

Pentru descoperirea cifrelor de actualitate detaliate, raportul complet conține informații legate de evoluția principalilor indicatori precum și o serie de concluzii și recomandări și este complet gratuit, disponibil abonaților la Newsletterul GPeC.

În cazul în care nu sunteți abonat/ă te poți abona aici.

Raportul poate fi preluat și publicat doar cu menționarea sursei: GPeC și link către https://www.gpec.ro/

Sursele cifrelor și estimărilor de piață publicate în acest raport sunt (în ordine alfabetică): 2Performant, ARMO, Brand Finance, eMAG, Euromonitor, Eurostat, Global Data, GPeC, INS, iSense Solutions, McKinsey, PayU, Semrush, Statista. Copyright: GPeC Martie 2023    

Contact presă:

Ioana Anescu – Growth Marketing Manager, ioana.anescu@gpec.ro

Andrei Radu – CEO & Founder GpeC, andrei.radu@gpec.ro


Esti all in
cu noi?

Ia legatura cu noi si lasa-ne sa preluam provocarea ta!

Toti partenerii nostri beneficiaza gratuit de un audit al performantei propriilor site-uri (Conversion Rate Optimization) dedicat cresterii experientei utilizatorilor (UX) si a ratelor de succes.