Școala altfel de On-Line (nu doar ‘ce’ să faci)

PPC Specialist Digital,  Performance Specialist

Iti dam intalnire pe Zoom la ora 10:00 AM si te asteptam cu bratele deschise pentru o scurta sesiune de cunoastere – totul intr-un cadru informal, asa cum este intreaga atmosfera de la Scoala de Iarna GPeC.

Fara a scoate din contextul actualitatii romanesti, nu poti sa citesti prea increzator aceste cuvinte, dar zici ca aia e, sunt oameni de marketing si stiu sa te inconjoare cu cuvinte.

Pe bune, ce fel de scoala te invita sa fii informal, asteptandu-te cu bratele deschise si, mai ales, echipa fiind curioasa sa te cunoasca? Sigur e tradus mesajul asta din alta lume, poate si-a bagat coada si Chat GPT3 ala despre care vorbeste toata lumea (ION nu era inca nascut).

Dar, dupa cinci minute, te cufunzi in cifre si povesti bine ticluite si ai un microfon pe care sa-l folosesti oricand ti se pare ca ceva ti-a scapat: fix la minutul acela Loredana (una dintre colege) nu intelesese un termen folosit de un domn de la EMAG, mai exact CEO-ul lor, Tudor Manea, asa ca-l intrerupe si, ghici ce? Primeste de la “prof” explicatii detaliate si multumiri ca i s-a cerut sa fie explicit! Si, de aici, poate sa inceapa povestea Scolii de iarna Gpec 2023.

Am vrut sa introduc astfel lista informatiilor, pentru ca sunt sigur ca e greu sa faci in cateva zile o expunere exhaustiva de idei si bune practici, fara sa tii cont de profilul ascultatorilor.

  • Iar acesta este primul lucru de care trebuie sa tii cont cand vrei sa vinzi, mai ales intr-un site unde pot avea acces oameni din toate categoriile sociale, economice, zone geografice etc. Gaseste-ti limbajul cel mai potrivit pentru a te face inteles bine, mai ales de cei pe care-i consideri potentiali clienti!

 💡In 2021, fata de 2020, au fost vanzari cu 10% mai mari in online-ul din Romania.
  • Ofera informatiile pe care un astfel de user le doreste (cei care sunt in marketing au de acolo un termen special, si anume “buyer persona”) atunci cand are nevoie de produsul tau. Acestea trebuie sa tina loc de eticheta pe care o citesti cand intri intr-un magazin fizic. Iar daca pagina ta principala arata cam asa, scrie-i programatorului ca ai ceva de lucru pentru el (Andy Crestodina).

  • Foloseste cat mai multe dintre noutatile din domeniul vanzarii online: metode de transport, de plata, de retur si, ceea ce multi neglijeaza, raspunde tuturor nelamuririlor (a fost dat exemplul unei mici afaceri care a introdus un call center non-stop, ceea ce a dus la cresterea vanzarilor, oamenii fiind mai increzatori, in timp ce proprietarul acelui site a spus ca a fost sunat o singura data dupa ora 19, clientii nefiind, deci, rau intentionati).

 💡Au inceput sa apara puncte fixe de livrare chiar si ale unor companii mai mici, deocamdata doar in Bucuresti si, tot o noutate, exista posibiliatea platii denumite „cumperi-acum-platesti-mai-tarziu” (BNPL).
  • Toti cei care au vorbit despre functionalitatile unui site (UX si UI) au adus extrem de multe exemple, inclusiv pe cel al site-ului Parlamentului UE, prezentat, firesc, de catre unul dintre creatorii lui, Vitaly Friedman. Si, credeti-ma, pare un zgarie-nori pe langa orice site dintre cele active, si unele chiar de succes, de pe la noi.

 💡 La cresterea ratei de conversie contribuie foarte mult prezenta parerii clientilor, acele testimoniale, comparate cu declaratiile date de catre martori in fata judecatorilor.
  • Dar, sa vedem, dupa aceasta parte de pregatire a magazinului si aranjarea produselor pe raft, de ce ne trebuie marketing. Nu e suficient ca existam online? Pe bune, sa sune telefoanele! Nu te vede nimeni? Da, exact, iti mai trebuie si un vad bun, iar daca nu recunosti macar jumatate din urmatorii termeni, trebuie sa iei in considerare o agentie de marketing specializata: CTR, AOV, CPC, CTA, ROAS, Impression, View, Event, GA4, Conversions, EEAT, Rank, URL, ForYou, Feed, Reel, In stream, Search, Display, Labels, Performance Max, Meta Suite, Story, Facebook Pixel, Tag Manager, Remarketing, Leads, Audiences Segments vs. Signals, Cookies etc.

  • Vom avea, de la jumatatea acestui an, exclusiv un nou Analytics de la Google, versiune numita GA4, in locul celei vechi si din care nu se va putea copia nimic, la nivelul raportarii.

  • Platforma TikTok si-a crescut cu 20% numarul userilor (de la 6,4 la 7,6 milioane) din Romania in anul 2021 fata de 2020.

  • Google Ads a conceput acum circa 18 luni un tip nou de campanie, numita Performance Max, cu un mare potential, mai ales din perspectiva normelor GDPR actuale si viitoare, ce nu mai permit stocarea de catre Google sau Bing, a cookie-urilor care recunosteau userul. Ba chiar incearca sa anticipeze care este userul ce poate deveni un client nou.

  • Cea mai buna metoda de avut in vedere in orice fel de campanie/platforma marketing este impartirea produselor in diferite categorii (labels) si, de asemenea, impartirea audientei in functie de aceste categorii.
    • Intreaba-te daca produsele tale cele mai bine vandute se adreseaza chiar tuturor clientilor tai! Nu e posibil ca pentru unii dintre ei sa fie mai atractive, chiar si doar la un anumit moment, altele decat „vedetele” din oferta ta?
    • Chiar daca o campanie speciala pentru produsele mai putin cautate sau cu o marja de profit mai mica nu aduce la fel de mult castig imediat, daca e bine targetata va aduce potentiali clienti din zone mai putin explorate si cu un cost foarte mic. Info: in Romania, din totalul vanzarilor online, 15% o reprezinta produsele din categoria Food (aproape 1 mld. Euro in 2021)

  • In fine, toate sfaturile legate de diferitele modalitati de promovare au la baza lucrul cel mai important si cu care am inceput: audienta ta, clientul final. Cauta-l mai intai tu pe el, vezi pe unde merge (pe drumurile online-ului, cel mai usor este cu ajutorul Social Media) si adu-l mai intai sa vada site-ul, sa citeasca un articol din blogul tau, sa se conecteze mai apoi prin abonare la newsletter, sa urmareasca produsele noi pe care le propui si, eventual, sa devina un client, pe care apoi sa-l fidelizezi.

 💡In Romania suntem la jumatatea procentului de cumparatori online fata de media Europei, mai exact 38% la noi, fata de 66%, cat este media europeana.

Ei bine, pentru ca s-a sunat de iesire, voi ruga pe cei care chiar au parcurs acest rezumat al aproape 40 de ore din cadrul Scolii de iarna GPeC, sa isi faca temele constiincios, pentru a nu pica testele de care se vor lovi ca antreprenori sau doar clienti, in ceea ce generic numim „online„.

Esti all in
cu noi?

Ia legatura cu noi si lasa-ne sa preluam provocarea ta!

Toti partenerii nostri beneficiaza gratuit de un audit al performantei propriilor site-uri (Conversion Rate Optimization) dedicat cresterii experientei utilizatorilor (UX) si a ratelor de succes.