Top 5 instrumente SEO gratuite

SEO Specialist
SEO Content Manager

instrumente SEO

Ce implica procesul de optimizare SEO?

Raspunsul la aceasta intrebare este unul variabil, influentat in mod direct de nivelul de experienta a persoanei care se ocupa de optimizarea respectiva. In cazul unui incepator, acest proces este concentrat pe optimizarea continutului scris – inserare cuvinte cheie, creare meta tag-uri, eventual o interactiune sfioasa cu Google Analytics sau Google Search Console.

Descopera pe larg Ce este SEO

Apoi, utilizatorii mai avansati vor acorda atentie si partii tehnice a domeniului SEO – indexarea link-urilor, verificarea erorilor, poate chiar realizarea unui audit asupra website-ului lor. Nu in ultimul rand, specialistii sunt cei care supravegheaza tot, dar mai ales care se ocupa de aspectele importante ale domeniului – structura si arhitectura website, strategie de backlink-uri, keyword research avansat si asa mai departe.

Totusi, trebuie sa retii faptul ca, indiferent de nivelul de experienta, exista anumite tipuri de instrumente SEO pe care orice adept le va folosi. Unele dintre acestea nu sunt numai gratuite, dar sunt si printre cele mai bune instrumente la care poti apela atunci cand pui la punct o strategie SEO.

Ce sunt instrumentele SEO si la ce ajuta?

Pentru multi, instrumentele SEO reprezinta ajutorul de care acestia au nevoie pentru a nu uita de anumite etape ale procesului de optimizare – meta tag-uri, poze optimizate, specificare cuvant cheie principal si asa mai departe.

Un exemplu in acest sens ar fi plugin-ul Yoast SEO instalat la nivelul unui site WordPress. Acesta nu este un instrument extraordinar, care sa iti ofere avantaje incredibile atunci cand faci SEO, dar te ajuta sa nu uiti anumite aspecte.

Instrumentele SEO, la modul general, sunt unelte care iti ofera informatii, statistici si date privind eficienta si succesul website-ului tau luand in calcul o suita de metrici aferenti domeniului de optimizare pentru motoarele de cautare. Acestia au rolul de a oferi utilizatorului datele necesare pentru imbunatatirea procesului de optimizare.

Pentru a intelege mai mult despre aceste instrumente, iata cateva dintre lucrurile care pot fi analizate prin intermediul lor:

ce sunt instrumentele SEO
  • Cuvinte cheie – instrumentele SEO iti permit sa analizezi performanta fiecarui cuvant cheie utilizat pe website-ul tau, inclusiv sa vezi care cuvinte cheie iti aduc cel mai mult trafic;
  • Continutul – unele instrumente se concentreaza pe continut, anume pe cat de bine este acesta optimizat cu ajutorul cuvintelor cheie;
  • Backlink-uri – instrumentele iti ofera si o imagine de ansamblu asupra tuturor link-urilor de pe internet care trimit catre website-ul tau. Astfel, afli imediat cum si de ce este influentata autoritatea domeniului tau;
  • Domeniul – evident si acesta trebuie optimizat. Instrumentele iti permit verificarea mai rapida a URL-urilor website-ului tau; chiar nu trebuie sa le verifici manual si individual;
  • Ranking-ul – evident, cele mai multe instrumente SEO arata cum anume este pozitionat website-ul tau in paginile de rezultate Google;
  • Traficul – este important sa stii daca strategia ta SEO functioneaza, anume daca majoritatea utilizatorilor tai provin din canalul organic;
  • Social media – unele instrumente analizeaza si prezenta link-urilor website-ului tau pe social media sau cati utilizatori provin din acel mediu.

Pe scurt, o suita completa de instrumente SEO iti va oferi informatii privind fiecare aspect al website-ului tau. Prezenta acestei suite constituie de asemenea un pas important in dezvoltarea abilitatilor tale SEO – sa inveti mai mult despre anumite metrici implica, eventual, dobandirea de noi experiente.

Utilizarea a catorva instrumente SEO te poate ajuta sa treci de la inserarea de cuvinte cheie in text la organizarea arhitecturii website-ului tau intr-un timp foarte scurt!

Descopera oferta noastra de Servicii SEO complete!

Google Analytics

Google Analytics

Acesta este unul dintre instrumentele fara de care nu poti face optimizare SEO in mod avansat si eficient. Alaturi de Google Search Console, Google Analytics poate fi considerat hub-ul central al website-ului tau din punct de vedere SEO, in special datorita numarului semnificativ de metrici si informatii pe care le poate oferi si analiza utilizatorului.

Cateva dintre metricile importante care pot fi analizate prin intermediul Google Analytics sunt:

  • Numarul total de vizualizari per pagina;
  • Numarul total de obiective indeplinite de utilizatori (interactionat cu butoane, inregistrari cont, abonare la newsletter etc.);
  • Numarul de pagini accesare per sesiune;
  • Procentul sesiunilor noi intr-o zi/saptamana/luna;
  • Durata medie a unei sesiuni;
  • Numarul total de sesiuni per 30 de minute;
  • Numarul total de utilizatori ai website-ului.

Aceste metrici iti ofera o idee clara privind performanta website-ului tau la nivelul motoarelor de cautare, implicit despre performanta optimizarii SEO realizate de tine. Daca nu esti convins, iata cateva avantaje ale utilizarii instrumentului SEO Google Analytics:

  • Este complet gratuit, oferit chiar de motorul de cautare pe care incerci sa-l cuceresti;
  • Ofera administratorilor sugestii de imbunatatire a performantei website-ului;
  • Ofera o analiza detaliata a comportamentului utilizatorilor;
  • Este incredibil de intuitiv si ofera rapoarte intr-un mod rapid;
  • Prezinta metrici si statistici complet personalizabile;
  • Poate fi integrat/conectat cu alte platforme de analiza si monitorizare.

Google Search Console

Google Search Console

Ce este Google Search Console?

Google Search Console este instrumentul SEO dezvoltat de Google si care vine totodata la pachet cu lectii introductive care te pot invata cum sa-l folosesti. GSC iti permite sa analizezi prezenta ta in canalul organic si sa comunici date importante motorului de cautare. Ai nevoie de ceva mai mult?!

Acest instrument este partenerul Google Analytics si este utilizat pentru a analiza traficul website-ului tau, dar mai ales pentru a imbunatati performanta acestuia prin suita sa de functionalitati. Erorile la nivel de website, paginile care nu pot fi citite de robotii Google, link-urile nefunctionale, securitatea, precum si viteza de incarcare a website-ului pot fi verificate si imbunatite din Google Search Console.

Iata cateva dintre motivele pentru care orice specialist SEO are mereu la indemana acest instrument:

  • Optimizarea modului in care website-ul tau apare in rezultatele cautarii – Google Search Console iti poate spune, scurt si la obiect, daca o pagina prezinta H1, meta tag-uri, URL optim si nu numai. Prin intermediul instrumentului, poti vedea cum arata bine cunoscutele rich snippets si rich cards, pe langa rezultatul in Google in sine;
  • Informatii detaliate privind indexarea website-ului tau – exista o sectiune dedicata procesului de indexare al paginilor website-ului. Aceasta iti poate spune care pagini au fost indexate si pe ce cuvant cheie, resurse blocate, precum si detalii despre toate link-urile website-ului. Poti totodata sa decizi care pagini sa fie indexate si care nu, ba chiar sa faci cereri de indexare pentru paginile omise de Google;
  • Informatii detaliate privind procesul de crawl – sa ai un website care poate fi crawl-uit cu usurinta inseamna sa ai garantia indexarii corespunzatoare a paginilor acestuia de catre Google. Sectiunea aferenta crawl a instrumentului Google Search Console iti ofera informatii privind erori si alte lucruri care pot impiedica sau incetini acest proces;
  • Notificari directe la fiecare problema intampinata – nu in ultimul rand, Google Search Console, prin intermediul anumitor setari si configuratii, iti poate trimite notificari (email si nu numai) privind problemele intampinate de website-ul tau – erori, probleme la indexare, crawl neadecvat, riscuri de securitate si asa mai departe – totul in mod complet gratuit!

MozBar

moz bar

MozBar este o extensie Chrome a bine cunoscutului dezvoltator de software SEO Moz. Rolul principal al acestei extensii este de a oferi utilizatorilor metrici aferenti link-urilor in timp real. Astfel, poti eficientiza anumite parti ale procesului de optimizare SEO.

MozBar iti va arata autoritatea unui domeniu, autoritatea unei pagini, precum si numarul de backlink-uri aferente paginii respective fara ca tu sa fii nevoit sa cauti aceste lucruri manual, prin intermediul altor unelte. Desigur, aceste trei lucruri sunt doar inceputul cand vine vorba de functionalitatea uneltei gratuite MozBar:

  • Poti vizualiza meta tag-urile fiecarei pagini accesate (precum si URL-ul in detaliu, titlul paginii, H1 si H2, printre altele);
  • Poti afla mai multe despre link-urile prezente intr-o pagina (anume daca sunt no-follow sau do-follow sau daca sunt interne sau externe);
  • Poti pune la punct o cautare personalizata pentru a vedea cum sunt rezultatele afisate pe alte motoare de cautare sau din alte tari, orase sau continente, dupa caz;
  • Nu in ultimul rand, poti aduna analiza realizata prin intermediul MozBar intr-un fisier de tip CSV pentru analiza ulterioara, in confortul propriei pagini de Excel sau Google Spreadsheets.

In comparatie cu Google Analytics si Google Search Console, este evident ca MozBar este inferior. Totusi, acesta este un mod gresit de a privi lucrurile. Instrumentul MozBar iti ofera detalii si informatii pe care le poti gasi, intr-adevar, cu ajutorul primelor unelte – totusi, aceste informatii iti sunt oferite in timpul cautarii, anume in timp ce faci analiza SEO a competitiei.

Acesta este motivul pentru care MozBar, desi in esenta iti ofera informatii la care deja ai acces, nu lipseste din suita unui specialist SEO. Apoi, cand treci la urmatorul nivel SEO, poti utiliza si varianta platita MozBar care iti ofera, in plus, sugestii privind optimizarea SEO on-page, informatii privind dificultatea cuvintelor cheie cautate si multe altele – din nou, totul in timp real.

Screaming Frog SEO Spider

screaming frog SEO spider

Am mentionat anterior faptul ca Google se afla intr-o permanenta stare de crawl a tuturor website-urilor si paginilor de pe internet (in masura in care merita acest lucru). Ei bine, adeptul SEO poate la randul sau realiza acest proces pentru a afla mai multe despre paginile website-ului sau (si nu numai, evident). In acest sens, instrumentul SEO pe care ti-l recomandam este Screaming Frog SEO Spider.

Acest instrument gratuit este cunoscut ca si un website crawler si este utilizat pentru a realiza un audit la nivelul intregului website, fiind astfel de ajutor in procesul de optimizare SEO on-page. Desi gratuit si destul de rapid, Screaming Frog SEO Spider este totodata un instrument avansat de auditare – nu ar trebui sa lipseasca din servieta ta SEO.

Stim deja la ce te gandesti – poate realiza o unealta un audit mai bine decat un om? In teorie nu. Mai exact, poti analiza fiecare pagina in parte a unui website pentru a gasi erori sau iregularitati. Totusi, sunt sanse mare sa nu observi:

  • Un redirect realizat in mod gresit, daunator pentru website-ul tau;
  • Continut duplicat – daca ai foarte multe pagini, este evident ca nu vei retine informatia pentru a realiza comparatii in viitor;
  • Un meta refresh care nu redirectioneaza corect utilizatorul;
  • Lipsa title tag-urilor;
  • Link-uri care nu mai functioneaza/pagini de tip 404.

Totodata, Screaming Frog SEO Spider poate fi utilizat si pentru a genera XML Sitemaps – daca ai interactionat deja cu Google Search Console, stii ca un asemenea sitemap este necesar pentru indexarea corespunzatoare a website-ului tau. Apoi, te mai poti baza pe acest instrument gratuit si pentru a vedea arhitectura website-ului tau, pentru a analiza titluri si meta tag-uri, dar mai ales pentru a compara sesiuni diferite de crawl si astfel identifica probleme care pot incetini acest proces (si care iti pot afecta website-ul, evident).

Nu in ultimul rand, instrumentul poate fi conectat la PageSpeed Insights, Google Search Console, precum si Google Analytics. Trebuie sa mai mentionam vreo ceva? Screaming Frog SEO Spider este literalmente conceput pentru a fi parte din suita de instrumente SEO a fiecarui adept al acestui domeniu.

Ahrefs free keyword generator

Ahrefs free keyword generator

Cea mai simpla parte a procesului de optimizare SEO poate fi si cea mai dificila daca nu ai instrumentele potrivite la indemana. Este vorba, desigur, despre keyword research. De fapt, aceasta parte este deseori motivul pentru care administratorii website-urilor renunta la optimizare – primele unelte pe care le vor gasi sunt cele platite (si care nu sunt deloc ieftine).

De altfel, informatii precum keyword difficulty, volumul de cautari, CPC si trafic potential sunt informatii putin spus pretioase. Din fericire, exista unelte gratuite si incredibil de utile si la acest capitol al optimizarii SEO, una dintre acestea fiind Ahrefs free keyword generator. Acest instrument este solutia ideala pentru keyword research avansat in cazul utilizatorilor incepatori care nu sunt pregatiti sa se aboneze la o unealta platita.

Iata ce poti face cu Ahrefs free keyword generator:

  • Informatii detaliate despre fiecare cuvant cheie introdus in bara de cautare;
  • Informatii privind phrase match, cuvinte cheie care contin termeni similari, alte cuvinte cheie prezente in paginile in care se regaseste termenul cautat, sugestii de cautare, precum si intrebari care te pot ajuta in crearea de subtitluri;
  • Informatii despre dificultatea termenului, volumul de cautari (inclusiv volumul de click-uri, CPC si CPS), trafic potential, precum si volumul global de cautari impartit pe tari;
  • Poti personaliza cautarea pentru a gasi termeni cu dificultate si volum scazute;
  • Poti cauta totodata si cuvinte cheie lungi, specifice – long-tail keywords;
  • Poti analiza competitia, instrumentul oferindu-ti informatii precum AR, DR, UR, numar de backlink-uri, numar domenii, trafic total, numar de cuvinte pe website/pagina, termenul principal, volum;
  • Daca activezi si pe YouTube, poti realiza cautari de termeni si pentru acest motor de cautare, precum si pe Amazon, Bing, Yahoo si nu numai;
  • Nu in ultimul rand, poti salva cautarile realizate, inclusiv idei de cuvinte cheie – poti extrage si datele salvate pentru acces mai usor din confortul propriului tau My Computer.

Acestea fiind spuse, mai mult nu vom spune – este deja de ajuns!

Fiecare instrument din cele mentionate este necesar in realizarea unei strategii de optimizare SEO, indiferent de nivelul tau de experienta. Daca nu esti pregatit sa treci la unelte platite, cele cinci mentionate sunt perfecte – mai ales daca lucrezi doar asupra unui singur website.

Poti realiza SEO de calitate superioara si cu ajutorul uneltelor gratuite – trebuie doar sa incerci!

Descopera mai multe despre Optimizare SEO

Sau daca ai nevoie de marketing full service:

Contacteaza echipa The Markers chiar acum!

Esti all in
cu noi?

Ia legatura cu noi si lasa-ne sa preluam provocarea ta!

Toti partenerii nostri beneficiaza gratuit de un audit al performantei propriilor site-uri (Conversion Rate Optimization) dedicat cresterii experientei utilizatorilor (UX) si a ratelor de succes.