Orice afacere sau chiar si proiect desfasurate in mediul online au de beneficiat de pe urma actiunilor de optimizare pentru motoarele de cautare – SEO. Avantajele acestui tip de optimizare nu pot fi puse nicidecum la indoiala. Totusi, trebuie luat in calcul faptul ca aceasta optimizare SEO are anumite costuri – in special atunci cand este facuta la un nivel profesionist.
Daca ai ajuns la acest articol, probabil stii care sunt toate lucrurile pe care le-ai putea face tu, personal, din punct de vedere SEO, pentru site-ul tau. Apoi, ai aflat si faptul ca acelea sunt lucruri de baza care reprezinta doar un procent mic din potentialul unei strategii SEO corecte si complete.
Totusi, indiferent de context, intrebarea ramane aceeasi – este SEO in anul 2022? O investitie sau o cheltuiala in plus pentru business-urile online? Din moment ce un raspuns da sau nu nu se preteaza modului nostru de lucru, echipa The Markers ti-a pregatit un articol cu toate informatiile de care ai nevoie pentru a-ti oferi singur un raspuns la intrebarea mentionata.
Ce este SEO?
Haideti sa incepem cu inceputul!
SEO reprezinta prescurtarea termenului search engine optimization – acesta s-ar traduce, mot a mot, optimizare pentru motoarele de cautare. Apoi, principala si cea mai importanta definitie a acestui serviciu ne este oferita de Wikipedia.
Mai exact, la intrebarea ce este SEO, Wikipedia ne spune ca acesta reprezinta procesul de imbunatatire a calitatii si cantitatii traficului catre un website sau o pagina web prin intermediul motoarelor de cautare. Punctul de referinta al SEO consta in faptul ca acesta lucreaza cu traficul neplatit – si nu cu cel platit per click, ca in cazul altor servicii oferite de o agentie de marketing.
Astfel, SEO devine din start o investitie deoarece se concentreaza pe traficul neplatit. Modificarile aduse prin intermediul unei strategii SEO aduc in mod organic utilizatori pe website-ul tau – chiar daca sunt 1000, chiar daca sunt un milion, pretul serviciului se calculeaza in functie de munca depusa (in comparatie cu campaniile de marketing de tip PPC).
Peter Thaleikis, CEO al Bring Your Own Ideas
Ce inseamna SEO in 2022 si cum te poate ajuta?
In 2022, SEO inseamna, dintr-un punct de vedere general, acelasi lucru ca si acum 2 sau 5 ani. Desigur, acest lucru nu implica faptul ca aceasta parte extrem de importanta a mediului online nu a fost actualizata si nu integreaza schimbarile aparute la nivelul motoarelor de cautare si nu numai.
Astfel, in 2022, SEO inseamna optimizare si din punctul de vedere al adaptabilitatii (responsiveness) pentru platformele mobile, cautarilor vocale, continutului mai lung, continutului video, informatii si analitica, cautarii de tip predictiv, optimizarii imaginilor, cuvintelor cheie legate semantic si cautarilor locale.
Un alt aspect important este misiunea Google de a evidentia doar website-urile si paginile web care dau dovada de expertiza, autoritate si incredere. Astfel, continutul de tip profesional, daca ii putem spune asa, primeste puncte bonus de la Google in timpul clasificarii in rezultatele cautarii (cel putin la nivel declarativ).
Avand in vedere cele mentionate, in special schimbarile SEO din 2022, este de la sine inteles ca o strategie de optimizare SEO poate ingloba fiecare aspect al prezentei tale online – video, audio, local, global, continut, imagini si asa mai departe.
Nu in ultimul rand, din moment ce Google pun accentul pe expertiza si incredere, poti fi sigur ca aceste caracteristici vor fi atribuite site-ului tau in permanenta in urma unei strategii SEO. Din nou, se arata clar faptul ca acest tip de servicii nu este nicidecum un simplu cost – ci o adevarata investitie in viitorul platformei tale online.
Max Allegro, Digital Strategist al Intuitive Digital
Optimizare SEO site – pentru clienti sau pentru Google?
Chiar si unii experti SEO pot intra in capcana pusa de aceasta intrebare. Daca iti amintesti definitia SEO prezentata mai sus, aceasta mentioneaza calitatea inaintea cantitatii cand vine vorba de trafic.
De ce se pune acest accent pe calitate?
Ei bine, pentru ca Google vrea ca utilizatorii sai si vizitatorii unui website – inclusiv al tau – sa primeasca cel mai bun, calitativ continut posibil (aferent rezultatelor cautarilor lor). Pe scurt, Google lucreaza pentru clientii sai.
Astfel, din moment ce tu vrei ca afacerea ta sa se bucure de mai multi clienti iar Google ti-i poate trimite prin intermediul calitatii website-ului tau, este clar ca strategia de optimizare SEO a website-ului tau sa aiba in vedere, in primul rand, vizitatorii.
Totodata, este bine sa stii si faptul ca acest continut calitativ este doar unul dintre lucrurile care trebuie facute pentru a avea un website calitativ din punct de vedere SEO. Astfel:
- Trebuie pus foarte mult accentul pe traseul vizitatorilor si pe cat de usor le este acestora sa ajunga din punctul A (momentul in care gasesc site-ul tau) in punctul B (realizarea unei vanzari sau interactiunea cu afacerea ta);
- Navigarea trebuie sa fie fluida, usoara si sa nu enerveze sau sa distraga clientul. Chiar si persoanele cu putine cunostinte SEO isi pot da seama atunci cand o pagina este creata strict pentru Google – cuvinte cheie ingrosate, o suita de subtitluri care nu par sa aiba sens si continut sub standard;
- Butoanele si elementele intuitive sunt si ele importante si trebuie tratate ca atare. Mai exact, acestea trebuie sa aiba un scop bine definit – si nu doar sa directioneze traficul catre o anumita pagina a website-ului tau;
- Continutul multimedia trebuie sa fie de o calitate cat mai buna. Daca vinzi produse, iar acestea sunt insotite de imagini de produs pixelate sau fotografii irelevante, website-ul tau isi pierde din incredere si credibilitate;
- Nu in ultimul rand, transparenta in comunicare este si ea un avantaj intr-o strategie SEO. Astfel, adresa si detaliile firmei sau echipei tale pot reprezenta cu usurinta un punct de pornire pentru expertiza si increderea acordata de catre Google unui website.
Nina Baumann, Fondator al Linkspiel
Ce servicii SEO ofera agentiile din tara noastra?
Exista 5 servicii de optimizare SEO pe care agentiile din tara noastra le ofera – sau ar trebui sa le ofere in cazul in care sustin faptul ca ofera servicii complete SEO. Acestea, realizate impreuna si sustinute de un buget corespunzator, contribuie in mod activ la trimiterea website-ului afacerii tale catre primele rezultate ale unei cautari Google. Descopera care sunt acestea!
Analiza SEO
Procesul de analiza SEO implica realizarea unui audit la nivel de website care are rolul de a identifica oportunitati de imbunatatire a optimizarii SEO – daca aceasta este prezenta. De cele mai multe ori, website-urile afacerilor nu au fost optimizate SEO in trecut, caz in care nu se poate pune problema imbunatatirii.
Astfel, de la analiza SEO se trece foarte rapid la analiza competitiei, cautarea de cuvinte cheie si la atribuirea expresiilor cheie – in alte cuvinte, punerea la punct a unei strategii SEO pentru website-ul afacerii tale.
Pe masura ce analiza este realizata si planificarea strategiei inceputa, expertii SEO se ocupa si de partea tehnica a acestui domeniu. Aceasta, descrisa mai jos, este printre cele mai complicate aspecte ale SEO si rareori poate fi realizata de un singur specialist.
SEO tehnic
Acest tip de optimizare SEO se intampla in culise. Ca si administrator al unei afaceri online, este posibil sa nu observi sau constientizezi impactul modificarilor implementate in urma unei analize de SEO tehnic.
In mare, partea tehnica se ocupa de coloana vertebrala a website-ului unei afaceri – certificate SSL, compatibilitate cu dispozitivele mobile, viteza website-ului, continut duplicat, harta de site XML, AMP, erori de link, erori generate de elemente multimedia etc.
Astfel, o runda de optimizare SEO tehnic se ocupa si de buna functionare a website-ului tau. Conform statisticilor, utilizatorii nu asteapta mai mult de 2-3 secunde incarcarea unui website sau a unei pagini – deseori inchid site-ul daca incarcarea nu are loc in mai putin de 1 secunda. Toate lucrurile mentionate mai sus contribuie, in principal, la viteza si adaptabilitatea website-ului la anumite conditii si situatii.
Din nou, se poate vedea caracterul de investitie al SEO. Nu platesti pur si simplu un serviciu care iti este oferit si de care vei uita peste cateva luni. Schimbarile realizate prin SEO vor fi active si eficiente pana in momentul cand le vor fi aduse alte modificari la randul lor.
Optimizare SEO on page
SEO realizat la nivel on page se refera la optimizarea fiecarei pagini a website-ului afacerii tale in parte conform planificarii si strategiei realizate de catre expertul SEO. On page include elemente precum cuvinte cheie (si densitatea acestora in continutul paginii), titluri, subtitluri, meta titluri, meta descrieri, Headings, tag-uri ale elementelor multimedia si multe altele.
Optimizarea on page este importanta deoarece algoritmul Google iti scaneaza cu regularitate paginile website-ului in cautarea de nou continut relevant si calitativ pentru cautarile utilizatorilor. Astfel, daca apar intr-adevar cuvinte cheie pe o anumita pagina iar continutul primeste o „nota buna” de la Google, atunci autoritatea paginii si implicit a site-ului tau creste.
Pare un lucru pe care il poti face si tu, nu-i asa? Ei bine, lucrurile par mult mai usoare decat sunt. Cand vine vorba de optimizare SEO on page, aceasta este bazata pe o strategie/planificare a unui specialist SEO. Aceasta implica, printre altele, alegerea celor mai potrivite expresii cheie pentru fiecare pagina – din moment ce mai multe pagini cu cu continut similar si optimizat pe aceleasi expresii cheie nu arata bine in ochii Google.
Pe scurt, on page inseamna mai mult decat adaugarea de cuvinte cheie si scrierea de meta titluri si descrieri.
Optimizare SEO off page
Partea de off page marcheaza momentul in care lucrurile devin interesante – atat pentru afacerea ta, cat si pentru specialistul SEO. Off page se refera la toate eforturile si actiunile indreptate in afara website-ului tau, dar pentru a imbunatati autoritatea si relevanta acestuia.
Punctul principal in SEO off page este construirea de backlinks, anume linkuri care trimit spre website-ul tau. Motoarele de cautare folosesc acest tip de linkuri pentru a gasi continut de calitate si pentru a-l ridica in SERP (Search Engine Results Page – pagina de rezultate in urma unei cautari). Evident, daca ai un numar ridicat de linkuri pe alte website-uri care trimit catre un articol sau produs de pe site-ul tau, atunci autoritatea, increderea si relevanta acestuia din urma cresc considerabil.
Exista linkuri naturale, linkuri manuale si linkuri create personal, dupa cum s-ar spune. Linkurile naturale sunt create fara interventia nimanui – de exemplu, un articol iti prezinta afacerea si introduce in continut si un link catre website-ul acesteia. Linkurile manuale sunt obtinute prin solicitarea de linkuri de la clienti, influenceri, publicatii online si asa mai departe. Nu in ultimul rand, linkurile create personale implica adaugarea unui link pe un forum, blog sau orice tip de articol de pe alt website.
SEO marketing
Acesta este un serviciu deseori omis de agentiile de marketing sau SEO din tara noastra. SEO marketing este, in principiu, SEM – search engine marketing. O astfel de strategie implica, in mare, consolidarea imaginii si autoritatii unui brand sau unei afaceri. Acest tip de marketing se bazeaza pe uniformitatea in continut, dupa cum s-ar spune.
Mai exact, expertii SEO cu care vei colabora se vor asigura ca toate formele de continut aferente afacerii si brandului tau spun aceeasi poveste – povestea afacerii. Continutul este gandit cu atentie pentru ca, in final, acesta sa fie principalul element de branding si autoritate in domeniu.
Totodata, serviciile de promovare SEO sunt responsabile si de informarea clientilor, dar mai ales de atragerea potentialilor clienti catre afacerea ta – fie prin produse, misiune si asa mai departe.
Optimizare SEO – pret
Preturi SEO este foarte bine spus – de ce? Pentru ca sunt si proprietari de afaceri care vad serviciile de optimizare SEO ca si un cost, doar atat. Evident, intr-un business, eficienta poate veni din reducerea sau eliminarea costurilor, motiv pentru care o buna parte din antreprenori cauta servicii SEO ieftine. Apoi, un alt motiv pentru care acestia intarzie sa apeleze la SEO consta in faptul ca o strategie bine pusa la punct are nevoie de un buget de promovare. Pe langa costurile obisnuite pentru un serviciu platit, optimizarea SEO poate prezenta si alte cheltuieli – precum in cazul Google Ads sau promovarii social media.
Pe de alta parte, sunt antreprenori care inteleg importanta si impactul unei investitii in servicii profesioniste de marketing. Astfel, in momentul stabilirii bugetului optim pentru strategia de optimizare SEO, acestia dau credit specialistilor, astfel incat bugetul este stabilit in functie de competitie, volum de lucru, obiective de business pe termen mediu si lung si alte detalii decisive pentru un proiect de marketing digital de succes.
Un alt aspect de importanta majora este standardizarea serviciilor. Evident, atunci cand ai o serie de actiuni standard pe care le aplici indiferent de domeniu, business sau obiective, pretul este clar. Agentiile de marketing online care se orienteaza catre atingerea obiectivelor vor dezvolta intotdeauna o strategie personalizata pentru fiecare client. Astfel, pretul nu va fi niciodata acelasi, intrucat volumul de lucru si actiunile implementate vor fi diferite.
Inca de la primele modificari SEO facute pe site-ul tau si pana la obtinerea pozitiilor de top in paginile de rezultate Google, bugetul SEO fi ajustat ori de cate ori este necesar. Evident, obiectivele setate si timpul pe care l-ai luat in calcul pana la atingerea unui anumit prag de dezvoltare a afacerii tale vor avea un impact major asupra pretului pentru o strategie SEO corespunzatoare.
Agentie SEO – cum gasesti partenerii potriviti pentru afacerea ta?
O agentie SEO – specialistul, expertul si asa mai departe – nu pot fi numiti angajati in adevaratul sens al cuvantului. Nu ii angajezi pe acestia, ci mai degraba colaborezi cu ei – te afli intr-un parteneriat. Acesta este farmecul SEO.
O astfel de agentie nu lucreaza pentru tine, ci alaturi de tine pentru a garanta faptul ca website-ul afacerii tale – si implicit afacerea – se bucura de imbunatatirea vizibilitatii si profitabilitatii sale in mediul online si, mai ales, in canalul Google Organic.
Nu ai de ce sa cauti partenerii potriviti – suntem chiar aici! Daca acest articol ti-a fost de ajutor si te-a invatat mai multe despre SEO, despre cum functioneaza acesta si de ce anume trebuie privit ca o investitie, nu trebuie sa ne multumesti – ci doar sa revii aici de fiecare data cand ai nevoie de detalii, informatii sau un specialist pe masura obiectivelor tale.
Apoi, daca detii o afacere si vrei sa te extinzi in mediul online, ar trebui sa programezi o intalnire cu expertii SEO ai The Markers. Echipa noastra este all-in cand vine vorba de clienti, iar Oamenii din spatele acesteia sunt persoane abordabile, dar mai ales persoane care se completeaza unele pe altele – pentru un rezultat optim!