Ce este EAA – European Accessibility Act?

PPC Specialist Digital,  Performance Specialist

EAA european accessibility act

La nivelul Uniuinii Europene a fost adoptată o Directivă a Parlamentului European (așadar, cu caracter obligatoriu), iar ea vizează și pe cei care dețin un site de comerț, atât pentru servicii, cât și pentru produse. Textul Directivei (UE) 2019/882 a P.E. și a Consiliului (din 17 aprilie 2019) conține și următoarele paragrafe care trimit la acele aspect avute în vedere în domeniul on-line:

Prezenta directivă definește serviciile de comerț electronic drept serviciu furnizat la distanță, prin intermediul siteurilor web și al serviciilor integrate pe dispozitive mobile, prin mijloace electronice și la solicitarea individuală a unui consumator în vederea încheierii unui contract de consum. În sensul respectivei definiții, „la distanță” înseamnă că serviciul este furnizat fără ca părțile să fie prezente simultan; „prin mijloace electronice” înseamnăcă serviciul este inițial transmis și primit la destinație prin intermediul unui echipament electronic pentru prelucrarea (inclusiv arhivarea digitală) și stocarea datelor și este transmis, transferat și recepționat, în integralitatea sa, prin cablu, prin unde radio, prin mijloace optice sau prin alte mijloace electromagnetice; „la solicitarea individuală a unui consumator” înseamnă că serviciul este furnizat în urma unei cereri individuale. Având în vedere importanța tot mai mare a serviciilor de comerț electronic, precum și caracterul lor tehnologic pronunțat, este important săexiste cerințe armonizate pentru accesibilitatea acestora. Obligațiile în materie de accesibilitate privind serviciile de comerț electronic prevăzute în prezenta directivă ar trebui să se aplice vânzării online a oricărui produs sau serviciu și ar trebui, prin urmare, să se aplice și vânzării unui produs sau serviciu care intră de drept în domeniul de aplicare al prezentei directive.

Aceste obligații intră în vigoare începând cu 28 iunie 2025.

Pe scurt, toți antreprenorii trebuie să pună la dispoziția clienților un conținut al site-ului cât mai ușor de folosit, inclusiv de către cei cu dizabilități (spre exemplu, dacă nu pot citi, să fie accesibil prin intermediul uneia dintre aplicațiile dezvoltate în acest sens de către sistemele de operare existente, cum ar fi Narrator de la Windows), în același timp, urmând să beneficieze de faptul că (tot ca urmare a acestei Directive) livrarea transfrontalieră, acolo unde este cazul, va fi făcută mult mai ușor și cu costuri reduse.


Care sunt cerințele cheie de accesibilitate pentru comerțul electronic?

1.      Design de site accesibil. Site-ul tău ar trebui sa fie ușor de navigat pentru toată lumea. Asta trebuie să includă persoanele care folosesc „cititoare de ecran” sau se bazează pe navigarea cu tastatura in loc de mouse.

2.      Descrieri de produse și pagina de plată. Tot textul, inclusiv descrierile produselor și instrucțiunile de finalizare a achiziției, trebuie să fie clar și ușor de citit. Butoanele și linkurile trebuie să fie etichetate corespunzător, astfel încât să aibă sens atunci când sunt citite cu voce tare de aplicația “cititor de ecran”.

3.      Text alternativ pentru imagini. Fiecare imagine de pe site-ul tău, inclusiv fotografiile produselor și bannerele, ar trebui să aibă un text alternativ. Acest lucru îi ajută pe cei care folosesc „cititoare de ecran” să înțeleagă ce arată imaginea respectivă.

4.      Navigare cu tastatura. Site-ul ar trebui să fie pe deplin navigabil folosind doar tastatura. Acest lucru este important pentru persoanele care nu pot folosi un mouse din cauza problemelor de mobilitate.

5.      Formularele și interacțiunile cu clienții. Formularele, cum ar fi cele pentru înscriere, de contact sau de finalizare a comenzii ar trebui să fie ușor de completat, cu instrucțiuni clare și, dacă e cazul, cu mesaje de eroare care să ajute utilizatorul.

6.      Accesibilitate multimedia. Dacă utilizați videoclipuri sau conținut audio, asigurați-vă că au subtitrări sau transcrieri. Acest lucru ajută persoanele surde sau cu probleme de auz.

7.      Proces de cumpărare accesibil. Acesta implică toate acțiunile: căutarea produselor, adăugarea de articole în coș și finalizarea comenzii. Aceste funcționalități ar trebui să fie utilizabile și compatibile cu tehnologiile de asistență.

8.      Serviciul de suport pentru clienți. Toate opțiunile de servicii, cum ar fi chatul live, asistența prin e-mail și numerele de telefon, ar trebui să fie ușor de găsit. Personalul de asistență ar trebui să fie instruit pentru a ajuta utilizatorii cu dizabilități.

Ce noi oportunități oferă, totuși, EAA?

Respectarea EAA nu înseamnă doar evitarea amenzilor sau a problemelor legale. Ea este, de asemenea, o șansă de a-ți dezvolta afacerea. Iată cum:

1.      Ajungeți la mai multi clienți, mai precis către cei care au dizabilități. Făcând magazinul tău accesibil, iți deschizi afacerea unui public uriaș, care altfel nu ar putea face cumpărături, deși el e interesat de produsele/serviciile vândute.

2.      Creșterea mobilității produselor și a serviciilor în cadrul Uniunii Europene te va face să ajungi la mai mulți potențiali clienți.

3.      Îmbunătățire din perspectiva SEO. Site-urile web accesibile tind să se claseze mai sus în motoarele de căutare precum Google. Aceasta înseamnă o vizibilitate mai bună și mai mult trafic pentru magazinul tău.

4.      Iți reduci riscurile juridice. Nerespectarea EAA poate duce la amenzi sau restricții pentru magazinul tău.

5.      O experiență mai bună a utilizatorului. Imbunătățirile de accesibilitate fac adesea site-ul mai ușor de utilizat pentru toată lumea, nu doar pentru persoanele cu dizabilități. Acest lucru poate duce la clienți mai fericiți și la mai multe vânzări.

Deși pare că este încă un obstacol pe care-l ridică autoritățile de reglementare din domeniul comerțului – noi standarde incluzive pentru produse si servicii – totuși nu trebuie să te sperie, mai ales că în documentul oficial se stipuleaza următoarele:

Prezenta directivă ar trebui să urmeze principiul „a gândi mai întâi la scară mică” și ar trebui să țină seama de sarcinile administrative cu care se confruntă IMM-urile.[…] În plus, autoritățile de supraveghere a pieței ar trebui să funcționeze în mod proporțional, în funcție de dimensiunea întreprinderilor, precum și de caracterul de serie sau de volum redus al producției în cauză, fără a crea obstacole inutile pentru IMM-uri și fără a compromite protecția interesului public.

În conluzie, stai informat, dar fii pregătit pentru câteva ajustări pe care ar trebui să le faci site-ului tău.

Are you all in
with us?

Contact us and let us take over your challenge!

All our partners benefit from a free performance audit for their site (Conversion Rate Optimization) that aims at enhancing the user experience and the success rates.