BookLand Romania2024-07-01 O echipa de profesionisti de top & oameni inimosi, care ne-au stat alaturi cu sfaturi, recomandari si toata experienta lor. Multumim mult, The Markers! Suntem recunoscatori sa va avem alaturi ca partener al misiunii noastre educationale in scolile din mediul rural. Si bucurosi de colaborare! You’ve left your mark on us ❤ Pavel Iachim2024-05-08 Serviciile oferite de echipa The Makers sunt de cea mai inalta calitate si solutiile pe care le ofera sunt moderne si actuale, care in final aduc si rezultate bune! Cristina Badescu2023-07-28 O echipa tanara, dinamica, entuziasta! Gabriela Munteanu2023-07-27 O echipa super profesionista, dinamica, proactiva si prompta. Sunt extrem de rigurosi si disciplinati in executarea solicitarilor si au o atitudine pro client. Sunt parteneri de incredere si Invatam impreuna, noi din tainele si oportunitatile zonei de digital marketing si ei despre particularitatile businessului nostru. Vin cu solutii concrete, in pasi, cu bugete si termene clare. Recomandam cu toata increderea! PCR NORD2023-07-26 Felicitari !! In cei aproximativ 5 ani de colaborare, totul ireprosabil! Recomandam cu incredere !! Costin Emanuel2023-07-26 Am lucrat site-ul cu ei si totul a fost mai mult decat bine: de la a la z, m-au asistat in toate directiile necesare pentru a putea avea site-ul gata. Padurean Alexandra2023-07-26 O echipa super,disponibili pentru orice provocare. Maco Prodimpex S.R.L2023-07-26 I-am ales dintre mai multe firme de publicitate online si consider ca decizia de a lucra cu ei a fost una excelenta. Colaboram cu succes de cativa ani, deja.
Optimizarea pentru platformele AI implica doua concepte noi in universul EO (Engine Optimization) – este vorba despre GEO, Generative Engine Optimization si AEO, Answer Engine Optimization. In anul 2025, pentru a-ti asigura prezenta in spatiul digital, trebuie sa apelezi la SEO, GEO si AEO!
Aproape 6 din 10 cautari se finalizeaza fara ca utilizatorii sa mai faca click pe un website, traficul organic scazand cu 15-25%. Prin optimizare pentru platformele AI iti asiguri vizibilitate continua in mediul online!
Contact us now and we will demonstrate our SEO performances for Romanian and international sites in a live session!
Optimizarea elementelor onpage din paginile principale ale site-ului conform bunelor practici de vizibilitate in AI Overviews si AI Search (ChatGPT etc.) - inclus in bugetul SEO standard;
Monitorizarea si raportarea vizibilitatii site-ului si brandului in AI Overviews in raport cu competitia - inclus in bugetul SEO standard;
Crearea articolelor de blog disponibile in proiect conform recomandarilor de buna practica pentru vizibilitatea in AI Overviews si platformele AI Search - inclus in bugetul SEO standard;
Restructurarea si reformatarea articolelor de blog prezente pe site conform recomandarilor de buna practica pentru vizibilitate in AI Overviews si in AI Search (ChatGPT etc.);
Research si monitorizarea expresiilor cheie, frazelor si prompt-urilor care pot declansa afisarea brand-ului si site-ului in AI Overviews si AI Search (ChatGPT etc.);
Monitorizarea vizibilitatii si mentionarii brandului in AI Overviews si in AI Search (ChatGPT etc.) in raport cu competitia;
Monitorizarea vizibilitatii site-ului in AI Overviews si in AI Search (ChatGPT etc.) in raport cu competitia: expresii cheie si prompt-uri pe care este citat site-ul;
Monitorizarea vizibilitatii competitiei la nivel de brand si site in AI Overviews si in AI Search (ChatGPT etc).
Un raspuns complex la aceasta intrebare este intr-adevar necesar. Totusi, statisticile valoreaza mult mai mult decat paragrafele. Acesta este si fundamentul optimizarii pentru platformele AI – noi punem la punct pagini si articole de blog cuprinzatoare, complexe, pentru ca platformele AI sa aiba de unde extrage statisticile si informatiile importante de care au nevoie clientii tai pentru a alege sa interactioneze cu afacerea ta.
Astfel, conform statisticilor, este esential sa optimizezi pentru platformele AI deoarece:
Cu alte cuvinte, este important sa optimizezi pentru platformele AI, fie ca este vorba de ChatGPT, fie ca este vorba de AI Overviews, deoarece, in aproximativ 50% din cazuri, cautarea unui utilizator se termina in acel punct – si nu pe website-ul tau.
Mentiuni de brand directe – atunci cand platformele AI mentioneaza brandul tau prin denumirea acestuia, cu sau fara link.
Citari AI – atunci cand platformele AI mentioneaza continutul website-ului tau ca sursa directa pentru informatia preluata, de obicei cu link (sau cand ofera doar link-ul catre website-ul tau in lista surselor).
ChatGPT nu ofera de obicei mentiuni de brand directe – rata este de 2.37, in comparatie cu AI Overviews cu o rata de 6.02.
Perplexity diversifica sursele utilizate, incluzand website-uri diverse, deseori chiar si de pe a doua pagina Google, daca informatia este pertinenta.
Copilot se axeaza mai mult pe listari, oferind in aproape jumatate din raspunsuri informatii din business listings de pe Google.
Gemini favorizeaza website-urile – peste jumatate din raspunsurile oferite de Gemini folosesc website-uri si citari catre acestea.
Astfel, in functie de tipul de cautare, intrebare sau prompt, afacerea ta poate aparea in doua moduri in raspunsurile AI. Mai exact, poate aparea direct, prin mentiuni de brand sau chiar prin parafrazare a continutului prezent pe pagina utilizata ca sursa, sau indirect, in lista de surse utilizate sau ca link la unul din punctele raspunsului oferit de platforma AI.
In mare, fiecare platforma AI urmeaza acelasi model de afisare a surselor: cele principale apar ca link in text, iar lista completa poate fi accesata de obicei intr-un element UI aditional, declansat printr-un click. In cazul Perplexity, un singur paragraf poate avea doua surse, aspect care marcheaza informatie similara sau care se completeaza.
Pe scurt, daca apari in raspunsurile AI, iti vei da seama instant – in Perplexity, domeniul website-ului va fi introdus ca sursa-link in text, iar in AI Overviews, de exemplu, domeniul tau, precum si logo-ul website-ului, vor aparea in lista de surse din partea dreapta a raspunsului.
Generative Search Optimization (GEO) este procesul de optimizare a continutului care vizeaza motoarele de cautare bazate pe inteligenta artificiala, precum si modelele generative care produc raspunsuri directe si sintetizate (in locul listelor de link-uri traditionale). Acest tip de optimizare ofera garantia faptului ca brandurile – si continutul aferent – sunt citate sau reprezentate corespunzator in raspunsurile generate de diversele platforme AI.
GEO iese in evidenta prin atentia deosebita care trebuie acordata calitatii si autoritatii continutului creat (mai putin cuvintelor cheie) si prin obiectivul sau principal (ca un brand sa fie inclus in citari si mentiuni in raspunsurile oferite de AI).
Answer Engine Optimization (AEO) este procesul de optimizare a continutului prin care se ofera platformelor AI toate informatiile necesare pentru a oferi utilizatorilor raspunsuri in mod direct la intrebarile acestora. Ca si in cazul GEO, sunt eliminate complet listele de link-uri. Diferenta fata de GEO este faptul ca prin Answer Engine Optimization se pune accentul pe pozitionarea continutului ca raspuns principal si definitiv la intrebari specifice.
GEO si AEO par procese similare de optimizare. Totusi, acestea actioneaza putin diferit. De exemplu, GEO are in vedere toate platformele AI si crearea de continut cuprinzator, autoritativ care poate fi folosit de platformele respective pentru a genera raspunsuri tip rezumat. In schimb, AEO are in vedere in principal elemente precum featured snippets, AI Overviews, dar si asistenti vocali si AI chatbots, dar mai ales furnizarea unui singur raspuns clar.
Prin AEO, garantezi faptul ca platformele AI vor oferi continutul tau ca un raspuns singular, clar, pentru utilizatori – in timp ce prin GEO oferi o sursa credibila pe care platformele AI o pot folosi pentru a extrage informatii si oferi un raspuns complex, cuprinzator.
Traficul generat de platformele AI are rate de conversie semnificativ mai mari (de pana la 4.4 ori) datorita intentiei mai clare de cumparare. Prin optimizare pentru platformele AI, cresti sansele de a-ti transforma vizibilitatea in venituri reale!
Optimizarea este diferita si datorita faptului ca utilizatorii cauta acum in mod diferit. Odata cu aparitia platformelor AI, utilizatorii au trecut de la cautari scurte de 4-5 cuvinte in medie si centrate pe utilizarea de cuvinte cheie la intrebari de 23 cuvinte in medie, formulate intr-un mod natural, conversational.
Cu alte cuvinte, utilizatorii nu mai cauta „agentie marketing digital Bucuresti optimizare AI” – ci intreaba „care este cea mai buna agentie de marketing digital din Bucuresti care ofera si servicii de optimizare pentru platformele AI?”
| AEO (Answer Engine Optimization) | GEO (Generative Engine Optimization) | |
| Scop principal | Preluarea continutului ca raspuns direct, scurt, in rezultatele cautarii. | Preluarea si integrarea continutului in raspunsuri mai lungi generate de AI. |
| Strategii si activitati principale de optimizare | Schema Marktup, sectiuni FAQ, raspunsuri oferite in mod direct si concis in continut, utilizarea de cuvinte cheie conversationale. | Continut cuprinzator, complex, marcaje de autoritate si formatare clara, usor de inteles de catre platformele AI. |
| Ideal pentru | Cautarea vocala, featured snippets, AI Overviews, sectiunea Utilizatorii au mai intrebat si… | Platforme generative precum ChatGPT si Perplexity AI, dar si cautari complexe realizate in motoarele de cautare traditionale. |
| Stil continut | Scurt si usor de parcurs si scanat. | Lung, semantic si autoritativ. |
ChatGPT – detine 74.7% din piata de cautare AI, are 845 de milioane de utilizatori in total (incluzand Microsoft Copilot) si se bucura de 5.5 miliarde de vizite lunare. 36.6% din utilizatori folosesc ChatGPT ca unealta generala de cautare.
Perplexity AI – detine 6.6% din piata de cautare AI, ofera raspunsuri sustinute in mod exclusiv de surse (pentru fiecare propozitie/paragraf), raspunsurile oferite se aseamana foarte mult cu paginile Wikipedia – citari, exemple, surse, statistici.
Claude – detine 3.6% din piata de cautare AI, caracterizat de un stil uman in explicatii si de faptul ca ofera raspunsuri detaliate. Este recunoscut in industrie pentru capacitatile sale de coding.
Google AI Overviews si Gemini – detin 13.5% din piata de cautare AI, au aproximativ 1.5 miliarde de utilizatori lunari. AI Overviews apar in peste 50% din cautarile realizate pe Google (in martie 2025, apareau la doar 13.14% din cautari).
Exista si alte platforme emergente, dar acestea sunt cele mai importante – mai ales dat fiind faptul ca AI Overviews si Gemini sunt incorporate in Google si serviciile aferente, iar Microsoft Copilot are in spate tehnologie OpenAI (aceeasi tehnologie care alimenteaza si ChatGPT).
Fiecare platforma AI are la baza o arhitectura speciala care dicteaza factorii care trebuie luati in calcul pentru a oferi un raspuns cat mai potrivit pentru cautarile/intrebarile utilizatorilor.
Astfel, atunci cand se doreste optimizarea pentru platformele AI (GEO/AEO), urmatoarele aspecte trebuie luate in calcul!
ChatGPT are la baza procesul de Reinforcement Learning from Human Feedback (RLHF) pentru a putea ajusta raspunsurile oferite la preferintele umane. Acest proces are trei etape – Supervised Fine-Tuning, Reward Model si Proximal Policy Optimization. Procesul si etapele aferente sunt practic arhitectura de baza a ChatGPT.
Arhitectura mentionata apeleaza la surse de date pentru a-si construi raspunsurile – continut web public, carti, material licentiat, dar si feedback uman sau cautari live prin functia de browsing.
Este important de mentionat si corelatia cu Google – in cele mai multe cazuri, recomandarile ChatGPT reflecta rezultatele din top din cautarile Google. De altfel, o marte parte din datele web live furnizate de ChatGPT provin chiar din indexul de cautare Google – rezultatele si datele sunt practic preluate din Google.
Perplexity AI are la baza o arhitectura destul de sofisticata, mai exact un sistem cu trei straturi (L3 Reranking System) care gestioneaza in principal cautarile si rezultatele sau raspunsurile oferite legate de entitati. Procesul din spatele raspunsurilor are etape precum retrieval si scoring, dar si de rafinare a calitatii rezultatelor, pentru a garanta un raspuns cat mai potrivit pentru intrebarea utilizatorului. Totodata, arhitectura Perplexity AI are in spate si mecanisme fail-safe care pot elimina complet anumite seturi de rezultate daca nu trec anumite praguri de calitate (pentru a fi considerate relevante).
Printre factorii de clasificare esentiali se numara – new_post_impression_treshold (factor critic, indica numarul de impresii pentru un post/articol nou), new_post_published_time_treshold_minutes (fereastra de performanta a postarilor noi), new_post_ctr (cerinta pentru aplificarea algoritmica care ia in calcul CTR al postarilor/articolelor noi pentru clasificarea acestora). Pe langa acesti factori se numara si multiplicatorii de topic, analiza subiectelor de mare valoare si subiectele restrictionate (cu penalizari). De exemplu, Perplexity AI ofera un scor redus continutului de divertisment si articolelor/paginilor care acopera evenimente sportive, in functie de cautarea utilizatorului.
Solutia Google interactioneaza direct cu SERPs (paginile clasice de rezultate Google), fiind astfel mai usor (si mai direct) pentru AI Overviews sau Gemini sa ofere un raspuns cuprinzator, relevant. Astfel, AI Overviews si Gemini preiau primele 1000 de rezultate din SERPs, ruleaza cautari ulterioare de urmarire si detectare pentru a analiza si apoi rafina informatia obtinuta si, in ultimul rand, reduc raspunsul oferit la sursele cele mai relevante si de incredere.
Statisticile confirma acest proces de functionare – 52% din sursele mentionate in sectiunea AI Overviews se claseaza in primele 10 rezultate Google. Autoritatea, credibilitatea si relevanta la intentia de cautare a utilizatorului sunt factori de ranking pentru AI Overviews si Gemini.
In cazul Claude, spre deosebire de Google, autoritatea are un rol mult mai mic in clasificarea platformelor. Mai exact, Claude ia in calcul utilitatea pe care o are continutul tau – autoritatea nu garanteaza vizibilitatea in raspunsurile oferite de Claude (flatten hierarchy – utilitatea este mai importante decat autoritatea traditionala). Astfel, Claude favorizeaza un ton neutru, siguranta privind informatiile oferite, implicit oferirea de informatie verificabila.
Este foarte bun la rationament in context lung – aspect care devine problematic pentru ChatGPT. Cu toate acestea, interactiunea cu aceasta platforma AI este putin mai dificila, atat pentru utilizatori, cat si pentru cei care doresc sa-si optimizeze platforme pentru Claude.
Acestea sunt cele mai importante platforme AI in momentul de fata – Microsoft Copilot este inclus in acoperirea ChatGPT, fiind construit in baza tehnologiei LLM a OpenAI. Exista si platforme emergente care ar trebui monitorizate – precum DeepSeek, SearchGPT (acces limitat momentan, competitie directa Google).
Verdictul in privinta optimizarii pentru platformele AI este unul destul de evident – in mare, strategiile de optimizare absolut necesare sunt aceleasi, existand apoi cateva aspecte unice pentru fiecare platforma in parte.
Cu alte cuvinte, accentul cade foarte mult pe continutul creat – cuprinzator, detaliat, plin de informatii si utilitate pentru utilizatori, implicit care sa acopere un subiect cat mai bine cu putinta, intr-un mod profesionist.
Astfel, fraza care a fost o simpla predictie la inceputul anului 1996 si apoi o realitate a internetului, Content is King (eseu de Bill Gates), continua sa fie la fel de reala si puternica – continutul este cel care, daca este tratat corespunzator, iti garanteaza vizibilitatea in raspunsurile oferite de platformele AI.
Intr-adevar, nu este singurul aspect, dar este cel mai important!
Toate afacerile, brand-urile si entitatile care au o prezenta online au nevoie si de optimizare pentru platformele AI. Desigur, nu spunem noi acest lucru, ci statisticile!
Conceptul este unul simplu – daca AI are informatia la dispozitie, aceasta va ajunge la client intr-un mod optim (personalizat, in primul rand). Desigur, trebuie mai intai sa castigi increderea platformelor AI. Dar cum faci acest lucru?
Simplu, aplici strategiile mentionate mai sus – sau, desigur, apelezi la serviciile The Markers de optimizare pentru platformele AI.
Optimizarea pentru platformele AI (GEO si AEO) consta in adaptarea continutului si structurii website-ului astfel incat sa apara in raspunsurile automate generate de motoarele de cautare si platformele AI, asigurandu-se mentiuni si citari in locul clasamentelor traditionale de tip lista.
SEO traditional vizeaza clasamentul in rezultatele organice (SERPs), rezultatul fiind click-uri pe un link. Optimizarea AI, in schimb, se concentreaza pe furnizarea de raspunsuri directe – mentiuni, citari si fragmente in raspunsurile AI – si pe relevanta semantica, structura pasajelor si autoritatea surselor.
SEO traditional vizeaza clasamentul in rezultatele organice (SERPs), rezultatul fiind click-uri pe un link. Optimizarea AI, in schimb, se concentreaza pe furnizarea de raspunsuri directe – mentiuni, citari si fragmente in raspunsurile AI – si pe relevanta semantica, structura pasajelor si autoritatea surselor.
Platformele AI transforma textul in vectori care capteaza sensul semantic al continutului. Astfel, continutul optimizat semantic, cu termeni si concepte apropiate din punct de vedere vectorial, are sanse mai mari sa fie extras si citat in raspunsuri.
Poti include biografii ale autorilor cu acreditari, pagini Despre si Contact complete, obtine link-uri de la site-uri autoritare si citari in directoarele locale. Totodata, este important sa respecti principiile E-E-A-T (Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness).
Continutul actualizat este esential – fie ca este nou sau actualizat recent, este foarte valoros si recompensat ca atare de catre platformele AI. Trebuie sa apelezi la last updated in structured data, implicit sa revizuiesti periodic articolele pentru a le mentine relevante.
O structura clara, cu heading-uri semantice, FAQ si HowTo markup (daca este cazul) ajuta platformele AI sa identifice rapid pasajele relevante. LLMs.txt si structured data (prin Schema) sporesc sansele de extragere corecta a datelor si informatiilor.
Optimizarea AI este esentiala pentru agentii de marketing, B2B si SaaS, afaceri locale, eCommerce, retail, consultanti, experti in industrii diverse (tehnologie, analiza de date, sanatate, stiinta).
Foloseste unelte de monitorizare GEO sau AEO pentru citari si mentiuni. In Analytics (GA4), poti folosi tracking pentru traficul de referinta. Analizeaza frecventa mentiunilor si evolutia traficului generat din ChatGPT, Perplexity, Claude si Google AI Overviews.
Primele rezultate (cresterea citarilor si vizibilitatii) pot aparea in 1-3 luni. Optimizarea continua si actualizarile frecvente accelereaza procesul de obtinere a citarilor si mentionarilor de brand in raspunsurile AI.
Cauta experienta si rezultate demonstrate in GEO si AEO, transparenta metodologica, posibilitatea de monitorizare AI si rezultate din industrii relevante pentru tine. Agentia TheMarkers iti ofera un pachet de servicii specific pentru optimizarea vizibilitatii in platformele AI.
Here you will find everything you need for successful digital marketing in one place. We always integrate graphic design as well as programming, strategy as well as implementation, communication as well as performance.
We are always easy to find, we always have a smile on our faces, we are open, transparent and, above all, we speak your language. That’s just one more reason to choose The Markers as an online marketing agency
Our project team includes both communication and branding specialists (creatives) as well as marketing performance specialists (technicians) so that we have every ingredient for the best results in online marketing
We always respond to emails, phone calls and we visit you whenever needed.
We always speak our client’s language, we are transparent and open to communication.
We always speak our client’s language, we are transparent and open to communication
All our partners benefit from a free performance audit for their site (Conversion Rate Optimization) that aims at enhancing the user experience and the success rates.
Designed and powered by The Markers – agentie de marketing online full service | © 2024 All rights reserved