Elaborare plan de marketing ▷ strategii care dau rezultate

plan de marketing

Ca si antreprenor trebuie sa intelegi cat de important este sa iti planifici urmatorii pasi, fie ca vorbim de un plan pe termen scurt sau unul pe termen lung.

Iti vorbim si din propria experienta, dar si din cea a clientilor nostri, deoarece ii ajutam zi de zi sa isi atinga obiectivele setate in strategia planului de marketing.

Dar sa incepem cu inceputul: ce este un plan de marketing si de ce este atat de important pentru succesul afacerii tale? Gandeste-te la planul de marketing ca la o harta cu care iti vei ghida toate actiunile strategiei de marketing.

Te va ajuta sa intelegi cine sunt clientii tai, ce nevoi au si cum produsele sau serviciile tale pot raspunde acestor nevoi. Mai mult, in plan vei stabili obiective clare si metode prin care le poti atinge. In plus, vei avea o imagine cat se poate de clara asupra resurselor de care ai nevoie.

Daca te intrebi de ce e atat de important sa ai un plan, ei bine, intr-o lume ideala, am lansa o campanie publicitara si clientii ar navali sa cumpere produsul. Dar realitatea e diferita. Concurenta e acerba si consumatorii primesc informatii din toate directiile. Aici intervine planul de marketing. El iti permite sa te diferentiezi si sa te adresezi direct si eficient publicului tau tinta.

💡”86% dintre oameni sunt de acord ca prea multe reclame pe o pagina web ii fac sa se simta coplesiti de volumul de informatie si sa ignore reclamele.” – Picnic.io

De exemplu, la The Markers, cand dezvoltam un plan alaturi de clientii nostri, punem accent pe intelegerea pietei si a nevoilor specifice ale consumatorilor. Nu aruncam cu banii pe fereastra sperand ca ceva va functiona. Fiecare actiune din plan este gandita sa contribuie la atingerea obiectivul final.

Mai mult, un plan de marketing bine structurat iti ofera un avantaj imens: previzibilitatea. Ai o viziune clara asupra bugetului, resurselor necesare si asteptarilor realiste in ceea ce priveste ROI-ul (returnarea investitiei). Asta inseamna ca poti sa ajustezi pe parcurs fara sa pierzi din vedere obiectivul major.

Strategia de marketing vs planul de marketing – care este diferenta si cum le folosesti?

Hai sa clarificam impreuna doua concepte importante: strategia de marketing si planul de marketing. De multe ori, aceste termeni sunt confundati, dar, in realitate, rolul lor este destul de distinct, dar in acelasi timp complementar.

Strategia de marketing este stabilirea modului in care poti atinge un anumit scop. Aceasta include alegerea campaniilor, continutului, canalelor de marketing. Strategia de marketing, ca si exemplu, raspunde la intrebarea „Cum vom ajunge acolo?”.

Planul de marketing, pe de alta parte, detaliaza „ce” si „cand” poti face pentru a implementa strategia. Acesta descrie actiunile specifice, bugetele, termenele si resursele, aratand cum fiecare strategie se leaga de obiectivele mai mari ale afacerii.

Sa luam un exemplu de cum The Markers, agentia noastra de marketing digital, ar aborda lansarea unei noi linii de produse cosmetice eco-friendly pentru un client.

Un tip de strategie de marketing in acest exemplu ar putea include pozitionarea brandului ca un lider in sustenabilitate si frumusete naturala.

Am decide, ca parte a strategiei de marketing online, sa ne concentram pe influenceri de lifestyle sustenabil pentru a folosi si promova produsele, sa utilizam publicitate pe platforme sociale unde publicul tinta este mai constient de mediu si sa cream continut educational despre beneficiile ingredientelor naturale.

Planul de marketing, pe de alta parte, ar detalia modul specific in care vom implementa aceasta strategie. Am include un calendar de lansare a campaniei, cu date precise pentru postarile de blog, lansarea unor anunturi pe Facebook si Instagram.

Planul ar specifica, de asemenea, bugetul pentru fiecare activitate si ar evalua cum fiecare actiune contribuie la obiectivul final de a creste constientizarea si vanzarile liniei de produse.

Ce ai observat in timp ce citeai?

Strategia si planul sunt interconectate, iar fara una dintre ele, cealalta nu ar fi posibila.

Ti-am pregatit o lista cu cele mai importante puncte pe care elaborarea unui plan de marketing reusit ar trebui le contina, dar si exemple concrete. Mai multe in continuare!

strategia de marketing

MISIUNEA pe care afacerea ta o are

Atunci cand incepi sa creionezi planul de marketing, primul lucru pe care trebuie sa il notezi este misiunea afacerii tale.

Poate te intrebi de ce este atat de importanta aceasta etapa. Ei bine, misiunea nu doar ca iti defineste afacerea, dar este si baza pentru toate deciziile strategiei de marketing pe care le vei lua.

Ca exemplu asupra importantei planului de marketing, imagineaza-ti ca incepi sa construiesti o casa, dar nu ai o imagine clara a cum ar trebui sa arate rezultatul. Cum crezi ca ar decurge treaba cand nu stii exact ceea ce vrei? Destul de haotic, nu?

La fel stau lucrurile si in cazul afacerilor. Fara o misiune bine definita, risipesti resurse si timp, alergand si investind in lucruri care poate nu sunt chiar cele mai potrivite pentru tine si care nu sunt ceea. Misiunea trebuie sa fie specifica pentru ca ai nevoie o directie clara, dar in acelasi timp destul de flexibila pentru a permite adaptarea, in caz de nevoie, la schimbarile pietei sau la diferite oportunitati care apar pe parcurs.

Sa spunem ca afacerea ta se ocupa cu vanzarea de produse ecologice. O misiune de genul „Vrem sa protejam mediul” este mult prea vaga si nu are o directie clara. In schimb, o misiune ca „Oferim consumatorilor produse 100% ecologice pentru a reduce amprenta de carbon” este mult mai precisa si te ajuta sa iti directionezi eforturile de marketing catre grupurile tinta care pun foarte mult accent pe sustenabilitate.

KPI care sa iti arate evolutia

In marketing discutam adesea despre KPI-uri, adica indicatorii cheie de performanta. Acestia sunt esentiali pentru ca iti arata daca afacerea ta merge in directia corecta. De exemplu, un KPI poate fi numarul de vizitatori unici pe site-ul tau sau rata de conversie a campaniilor de e-mail marketing, numarul de noi abonati la newsletter, traficul pe site sau mentiunile in social media.

Dar de ce e atat de important sa ai KPI-uri in planul tau de marketing? Ei bine, fara acesti indicatori nu ai sti incotro te indrepti. Cu KPI-urile potrivite nu doar ca iti poti monitoriza progresul, dar poti si sa ajustezi rapid strategiile de marketing care nu functioneaza asa cum ai sperat.

Si mai e ceva: KPI-urile te ajuta sa comunici mai eficient cu echipa ta sau cu colaboratorii. Cand toata lumea stie care sunt obiectivele elaborate in planul de marketing, e mai usor sa ramaneti concentrati si aliniati catre aceleasi tinte.

In plus, daca, spre exemplu, colaborezi cu investitori sau parteneri, aratandu-le KPI-urile, le demonstrezi ca esti serios in privinta cresterii afacerii tale.

Deci, daca inca nu ai un plan de marketing clar, cu KPI-uri bine definite, acum e momentul sa incepi.

La The Markers, cand dezvoltam un plan de marketing pentru clientii nostri, ne asiguram ca fiecare obiectiv este clar definit si ca avem stabilite KPI-uri relevante pentru a masura progresul. Acest lucru ne permite sa ajustam rapid strategiile daca rezultatele nu sunt cele asteptate, maximizand astfel sansele de succes ale campaniei.

PUBLICUL TINTA si BUYER PERSONA ale afacerii

Publicul tinta este grupul de persoane care este cel mai probabil sa cumpere produsul sau serviciul tau. Nu vorbim doar despre a identifica varsta sau sexul lor, ci despre o imagine mult mai detaliata despre ce nevoi au, ce probleme incearca sa rezolve si ce ii motiveaza sa aleaga o solutie in locul alteia.

Pentru un plan de marketing, un exemplu ar fi ca daca vinzi biciclete, publicul tau tinta ar putea fi tineri activi, care cauta o modalitate ecologica si sanatoasa de a se deplasa.

Buyer persona este si mai detaliat. Este un profil fictiv, dar foarte detaliat, al unui client ideal. Acest profil acopera demografia de baza, interesele, comportamentul de cumparare si chiar si cum isi petrec timpul liber sau ce traseu parcurg de acasa si pana la locul de munca.

💡„Includerea unor buyer persona in strategie creste rata de conversie cu 10%, impactand direct rezultatele financiare.” – Rockcontent.com

Sa zicem ca ai creat un planul de marketing al unei firme, iar buyer persona-ul este „ecologistul”, un tanar de 25-35 de ani, pasionat de sport si preocupat de mediu, care cauta o bicicleta rezistenta, dar si usor de intretinut. Nu ti-ar fi mai usor sa planuiesti o intreaga strategie de marketing pornind de la acest set de informatii, decat daca ai sti doar ca te adresezi barbatilor cu varste intre 25 si 35 de ani? Detaliile fac diferenta!

De ce sa investesti timp in definirea acestora in modelul planului de marketing? Simplu: cu cat ii intelegi mai bine pe cei carora le vinzi, cu atat poti crea mesaje de marketing mai relevante si mai convingatoare. Asta nu doar ca iti creste sansele de vanzare, dar te ajuta si sa economisesti bani pe publicitate, targetand doar pe cei care sunt cu adevarat interesati.

Atunci cand incepem sa facem planul de marketing alaturi de un client, dedicam suficient timp si resurse ca sa conturam cat mai clar profilul publicului tinta si pe cel al clientului ideal.

Inca nu stii exact cui te adresezi? Hai sa discutam si sa vedem cum te putem ajuta! Contacteaza-ne!

BUGETUL planului de marketing al unei firme

Fara un buget predefinit, e usor sa te lasi dus de val si sa cheltui mai mult decat este necesar.

Hai sa iti spunem de ce stabilim si cum gestionam bugetele clientilor la The Markers!

In primul rand, stabilirea unui buget clar ne permite sa planificam strategic fiecare pas. De exemplu, cand stim din start suma alocata pentru campanii, putem decide mai usor care canale de marketing merita investitia si care nu. Aceasta ne ajuta sa evitam risipa de resurse si sa maximizam ROI-ul.

Mai mult, un buget bine definit ne ofera, atat noua, cat si tie, flexibilitatea de a ajusta rapid. Piata este dinamica, iar nevoile de marketing se pot schimba pe parcurs. Daca stii de la inceput cati bani ai la dispozitie, poti redirectiona resurse fara a depasi limita totala de cheltuieli. La The Markers am observat ca aceasta flexibilitate este vitala pentru a raspunde eficient la provocarile sau oportunitatile pietei.

Daca ai intrebari sau vrei sa discuti mai multe despre cum putem ajuta firma ta, sunt aici pentru tine!

CONCURENTA de pe piata afacerii

Cand stii ce face competitia, poti anticipa tendintele, poti inova si te poti diferentia. Da, diferentierea este cheia. Nu vrei sa fii doar inca un nume pe lista, ci brandul la care se gandeste consumatorul cand are nevoie de un produs sau serviciu din nisa ta.

Sa presupunem ca ai un magazin online de imbracaminte. Daca principalul tau competitor ofera livrare gratuita, este esential sa stii acest lucru. Poate ca nu poti oferi si tu livrare gratuita, dar poti compensa prin alte servicii valoroase, cum ar fi consiliere personalizata online sau o politica de returnare mai generoasa. Vezi? Cunoasterea pietei iti permite sa te pozitionezi strategic.

La The Markers, cand elaboram un plan de marketing pentru clientii nostri, petrecem mult timp analizand concurenta. Nu doar ca analizam ce produse sau servicii ofera, dar ne uitam si la modul in care comunica, la campaniile lor publicitare, la prezenta lor online. Aceasta abordare ne ajuta sa cream strategii de marketing personalizate care sa raspunda direct nevoilor si dorintelor publicului tinta.

Acestea au fost doar cateva dintre cele mai importante puncte pe care un model de plan de marketing le contine, restul tine strict de afacerea ta si de modul in care iti organizezi strategia de marketing.

Nu esti sigur de unde sa incepi cu marketingul? Lasa-ne pe noi sa te ghidam! Programeaza o consultare gratuita cu unul dintre expertii The Markers! 📞

Esti all in
cu noi?

Ia legatura cu noi si lasa-ne sa preluam provocarea ta!

Toti partenerii nostri beneficiaza gratuit de un audit al performantei propriilor site-uri (Conversion Rate Optimization) dedicat cresterii experientei utilizatorilor (UX) si a ratelor de succes.