▷ Rata de conversie: ce este, cum se calculeaza si ce impact are asupra afacerii?

ce este rata de conversie

Ai auzit de foarte multe ori ca marketingul este foarte folositor pentru afaceri. Dar cum ajuta el? Prin diferite strategii si actiuni de marketing ii pot face pe potentialii clienti sa fie constienti de existenta produselor si serviciilor tale si ii pot face chiar sa ia deciza finala, de cumparare.

Pentru a determina cat de eficiente sunt eforturile pe care le depui in acest sens, trebuie sa stii cati oameni au o reactie pozitiva la ele.

De asemenea, probabil ai auzit de foarte multe ori specialistii in marketing digital vorbind despre conversii – rata de conversie a clientilor, rata de conversie a site-ului, cost pe conversie, optimizarea ratei de conversie.

In primul rand, sa descoperim cateva notiuni baza ale ratei de conversie. Continua sa citesti si afla ce este accea o conversie, ce este si cum se calculeaza rata de conversie, cand este folosita si ce importanta are, dar si cum poti creste rata de conversie a eforturilor a tale de marketing!

Ce este o conversie?

O conversie este actiunea pe care o persoana vizata de catre actiunile de marketing o realizeaza: adica sa dea click, sa cumpere etc. De exemplu, asta inseamna ca vizitatorii se convertesc in potentiali clienti, iar potentialii clientii se convertesc in clienti, cititorii in clienti etc.

conversie

In functie de ceea ce urmaresc actiunile de marketing, conversiile se refera cel mai des la:

  • Leads (ce sunt interactiuni, de exemplu, cu link-uri sau reclame);
  • Vanzari;
  • Inscriere la newsletter;
  • Completari formulare;
  • Subscriptions (inscrierea la abonamente);
  • Vizite pe site;
  • Inregistrare pe site;
  • Descarcare (brosura electronica, carte electronica, aplicatie mobila etc);
  • Cerere oferta;
  • Petrecerea unui anumit timp pe site;
  • Citirea unui anumit numar de articole.

Acestea sunt doar cateva dintre cel mai des folosite conversii. In functie de scopul strategiilor de marketing online, o conversie poate fi aproape orice.

Ce este rata de conversie?

Avand aceste lucruri in minte, rata de conversie este metoda prin care este masurata performanta unei actiuni de marketing digital, cum sunt campaniile de e-mail marketing, publicitatea platita etc. Pentru a spune simplu, rata de conversie este procentul de persoane care raspund la call to action din totalul persoanelor vizate.

Cum se calculeaza rata de conversie?

Rata de conversie se calculeaza impartind numarul de conversii la numarul de vizitatori, inmultind apoi rezultatul cu 100 pentru a obtine un procent.

rata de conversie formula

Dupa cum poti vedea din formula, rata de conversie este foarte usor de stabilit.

De exemplu, sa spunem ca ai demarat o campanie de e-mail marketing prin care anunti lansarea unui produs si ii inviti pe oameni sa precomande produsul.

Ai trimis acest mesaj catre 2.000 de clienti si vrei sa calculezi rata de conversie. Nimic mai simplu!

Daca din cei 2.000 de clienti catre care ai trimis e-mail-ul, 100 au facut o actiune, in acest caz sa precomande produsul, atunci rata de conversie este de 5%, deoarece 100 ÷ 2,000 x 100 = 5.

Un avantaj foarte important al ratei de conversie este ca poti fii cat de specific vrei. Iata cateva tipuri diferite de rate de conversie pe care le poti calcula pentru a examina performanta:

  • Rata generala de conversie sau rata totala: de exemplu, poti calcula cat de bine converteste site-ul tau traficul general, indiferent de numarul de surse;
  • Rata de conversie a canalului de marketing: pentru a vedea performantele fiecarui canal, fie ca este vorba de o campanie PPC, trafic organic sau o campanie de affiliate marketing;
  • Rata de conversie la nivel de pagina: care dintre paginile site-ului este cea mai buna la conversia traficului de utilizatori;
  • Rata de conversie a campaniei: pe baza traficului din campaniile de promovare poti face schimbarile necesare sau iti poti concentra eforturile pe zonele care performeaza cel mai bine, adica dau rezultate satisfacatoare;
  • Rata de conversie a cuvintelor cheie: ce cuvinte cheie aduc cel mai mult trafic si care dintre ele consuma bugetul fara rezultate notabile.

Evident, acestea sunt doar cateva dintre situatiile cel mai des intalnite.

 💡Rata de conversie este una din cele mai eficiente metode de a evalua performanta a aproape oricarui aspect ce tine de actiunile tale de marketing online.

Dupa cum poti vedea, rata de conversie este foarte usor de calculat. Esti pregatit sa afli cum performeaza afacerea ta in mediul online?

Cand se foloseste rata de conversie?

Dupa cum am spus si mai sus, exista mai multe situatii in care rata de conversie este calculata.

Rata de conversie e-mail marketing reprezinta procentul de persoane care au primit e-mail-ul tau si au finalizat actiunea obiectiv a acestuia. Adica sa dea click pe un link, sa completeze un formular sau orice scop a avut mail-ul trimis.

rata de conversie email marketing

Fiecare e-mail ar trebui sa aiba un scop specific pe care trebuie sa il indeplineasca, fie ca este vorba despre vanzarea unui produs sau convingerea cititorilor sa viziteze blog-ul site-ului tau.

De asemenea, este indicat sa folosesti un call to action (CTA), adica un indemn convingator, care sa convinga cititorii mail-ului sa faca ce iti doresti.

Alt lucru pe care sa il ai in vedere este ca mesajul sa nu fie focusat doar pe vanzare. Cauta intotdeauna sa transmiti informatii folositoare pentru persoanele vizate de campaniile e-mail marketing, precum beneficiile pe care produsul sau serviciul tau le ofera.

In cazul ratei de conversie pentru site sunt luate in calcul conversiile diferitelor evenimente care au loc atunci cand un vizitator finalizeaza o anumita actiune pe site-ul tau, cum ar fi cumpararea unui produs sau orice alt obiectiv ai pentru site-ul tau, natura afacerii si canalelor folosite.

💡Rata medie de conversie pentru site-uri web este de aproximativ 2,35% în toate industriile.

Nimanui nu ii place ca firmele sa fie centrate doar pe vanzare. Nu uita, campaniile care se concentreaza pe preferintele si valorile clientilor vor performa intotdeauna mai bine decat cele care se concentreaza pe a vinde cat mai mult!

Pentru a sti cat de des se calculeaza rata de conversie, trebuie sa ai in vedere obiectivele tale de marketing. Daca observi ca nu ai rezultatele scontate, atunci urmareste-o lunar sau chiar saptamanal.

Cu toate acestea, daca vrei doar sa tii o evidenta a evolutiei a progresului in timp, atunci o evaluare trimestriala sau chiar anuala poate fi suficienta.

Exista intotdeauna loc de imbunatatire atunci cand vine vorba de cresterea conversiilor, iar cele mai bune companii repeta si isi imbunatatesc in mod constant site-urile si aplicatiile pentru a crea o experienta mai buna pentru utilizatorii lor si pentru a creste numarul de conversii.

Esti gata sa iti duci afacerea la urmatorul nivel?

Ce importanta are rata de conversie pentru un magazin online?

Rata de conversie iti poate spune clar cat de bine performeaza tacticile si continutul de marketing pe care il folosesti. Daca ai o rata de conversie scazuta, asta inseamna ca ceva nu este in regula, fie mesajul, vizualul sau alt aspect nu rezoneaza cu oamenii, ori ofertele tale nu sunt atragatoare pentru public.

rata de conversie magazin online

De asemenea, poate indica faptul ca trebuie sa imbunatatesti gradul de utilizarea a site-ului sau, daca folosesti reclame platite, calculul ratei de conversie te poate ajuta sa decizi daca obtii o rentabilitate buna a inviestitie.

Exista foarte multe motive pentru care se intampla sa nu obtii intotdeauna rezultatele dorite, iar prin calcularea ratei de conversie poti observa si corecta foarte usor.

De cele mai multe ori, rata de conversie masoara ceea ce se intampla odata ce oamenii ajung pe site-ul web al afacerii tale. Prin urmare, actiunile lor vor fi in mare masura afectate de design si este un parametru cheie de urmarit pentru a evalua daca strategia ta de user experience (UX) functioneaza.

Atragerea de trafic catre site este importanta, insa experienta utilizatorului (UX) este ceea care determina daca oamenii vor ramane sau nu si vor efectua conversii pe site. Acestea pot fi orice actiune, de la inscrierea la un buletin informativ si pana la achizitionarea unui produs.

💡O rată medie de conversie pentru un site web este intre 2% și 5%. Ratele de conversie ale site-ului web mai mari de 5% sunt considerate a fi „bune” sau peste medie.

O rata scazuta a conversiei poate fi un semn al unei experiente slabe a utilizatorului.

Cunoasterea ratei de conversie iti permite sa imbunatatesti cam toate actiunile de marketing online. Esti gata sa creezi campanii mai bune pentru retelele sociale, dar si pentru alte canale?

Cum poti creste rata de conversie a site-ului tau?

Ai observat ca rata de conversie nu este satisfacatoare si vrei sa o imbunatatesti?

Procesul prin care sunt identificate obiectivele de conversie, calcularea ratei de conversie si optimizarea elementelor care nu performeaza se numeste optimizarea ratei de conversie sau CRO.

CRO se realizeaza prin analiza actiunilor neperformante, formularea unor ipoteze care sa defineasca motivele pentru care nu au loc conversii si stabilirea unui plan de imbunatatire ce este apoi aplicat.

Acest lucru se face printr-un proces numit testare A/B, in care doua versiuni ale unei pagini, newsletter, reclame etc, sunt testate in paralel pentru a vedea exact care performeaza mai bine.

💡Potrivit rapoartelor recente, 60% dintre companii folosesc deja și încă 34% plănuiesc să folosească testarea A/B, fiind metoda numărul unu folosită de specialiști în marketing pentru a optimiza ratele de conversie.

Aceasta testare este in esenta un experiment in care doua sau mai multe variante ale elementului care nu performa sunt imbunatatite si afisate aleatoriu utilizatorilor, iar prin analiza ratei de conversie este determinata varianta care atinge cel mai bine obiectivul de conversie propus.

Testarea A/B este una din cele mai eficiente metode prin care se obtin date clare ce pot fi folosite pentru a imbunatati continuu actiunile de marketing online, precum e-mail marketing, SEO, Google Ads si Facebook Ads etc.

Hai sa vedem un exemplu clasic de UX care imbunatateste substantial rata de conversie si pe care le poti folosi chiar si tu!

Netflix a devenit deja o parte integrata a vietilor noastre.

Why Netflix si nu alte platforme de streaming?

Ei bine, Netflix foloseste un sistem creat in asa fel incat sa imbunatateasca experienta utilizatorului (UX), ceea ce duce in cele din urma la conversii.

Experienta simplificata de inregistrare

Pentru ca nimeni nu vrea sa piarda timpul atunci cand se inscrie pentru un serviciu, cand iti creezi un cont pe site-ul lor faci click pe un buton si esti trimis direct spre pagina de inregistrare. Procesul este unor usor, intuitiv, simplu.

Design simplu si modern

Pentru ca prima impresie conteaza cel mai mult, iar imaginile si videoclipurile, in comparatie cu textul, au un impact semnificativ asupra atentiei oamenilor, atragandu-i si sporindu-le curiozitatea, Netflix a pus foarte mare accent pe ele.

Pentru a afla ce varianta de design performeaza mai bine, au facut la randul lor o testare A/B.

experienta utilizatorului UX

Usurinta de utilizare

Netflix a pus accentul pe a simplifica pe cat posibil modul in care utilizatorii folosesc site-ul.

Continutul a fost organizat in asa fel incat utilizatorii sa gaseasca usor ceea ce cauta, dar si sa primeasca recomandari in functie de preferinte.

De exemplu, odata ce ai intrat pe contul tau, pagina de pornire este organizata pe randuri pentru a le permite oamenilor sa parcurga cat mai usor catalogul de filme.

Asadar, acestea au fost doar cateva dintre metodele folosite de catre Netflix pentru a face experienta utilizatorilor platformei cat mai buna. Desigur si ei au invatat prin incercari si greseli, deoarece nu ajungi atat de usor la pefectiune.

Exista foarte multe tehnici prin care poti creste rata de conversie a site-ului tau; nu mai sta pe ganduri si contacteaza expertii in marketing digital din cadrul agentiei The Markers! Cu siguranta vei obtine toate raspunsurile de care ai nevoie!

Afla cum te poate ajuta The Markers sa iti maresti rata de conversie! Contacteaza-ne acum!

Are you all in
with us?

Contact us and let us take over your challenge!

All our partners benefit from a free performance audit for their site (Conversion Rate Optimization) that aims at enhancing the user experience and the success rates.