Specialist SEO – ce este, ce face si cum iti ajuta afacerea sa prospere?

SEO Specialist
SEO Content Manager

specialist SEO

Acronimul „SEO” a fost utilizat prima data candva in anul 1997. Conform analistului Danny Sullivan, prima persoana care a contribuit semnificativ la raspandirea acestui termen este Bruce Clay. Acesta din urma este cunoscut, la nivel de industrie, ca „Father of SEO” (Tatal SEO), activand in domeniu inca din 1996 – de fapt, in acea perioada era deja recunoscut ca expert in optimizarea SEO, ca specialist SEO.

Dar ce este, mai exact, un specialist SEO? Este aceasta persoana care se ocupa de optimizarile on-page? Sau poate interactioneaza mai mult cu off-page? Scrie continut SEO in mod frecvent? Rezolva erori de programare/cod?

Intrebarea este una destul de complexa – dar, din fericire, gasesti raspunsul in acest articol. Iata ce este, ce face un specialist SEO si cum iti ajuta acesta afacerea sa prospere!

Ce este un specialist SEO?

Un specialist SEO utilizeaza cunostinte si bune practici din sfera optimizarii pentru motoarele de cautare pentru a optimiza un website si implicit, pentru a imbunatati pozitia acestuia in rezultatele cautarii. Astfel, un specialist SEO apeleaza la tehnici si strategii atat din SEO on-page, cat si tehnice, SEO local si chiar SEO off-page.

Cu alte cuvinte, este un om bun la toate in sfera optimizarii pentru motoarele de cautare, deseori fiind insarcinat cu analizarea, verificarea si implementarea anumitor schimbari necesare pentru ca un website sa fie pozitionat mai bine in rezultatele cautarii.

Cum se diferentiaza un specialist SEO in domeniu?

Nu toate persoanele care activeaza in SEO pot fi numite specialist. Exista o ierarhie care te poate ajuta sa-ti dai mai bine seama, in cazul in care esti client in cautare de servicii SEO, cu cine anume comunici.

Mai exact, in industria SEO, exista persoane cu rol executiv, strategi SEO, manageri SEO, consultanti SEO, analisti SEO si specialisti SEO. Unde se pozitioneaza specialistul?

Ei bine, contrar asteptarilor, in cazul nomenclaturii de mai sus, persoanele cu rol executiv sunt cele care executa strategia dezvoltata de un specialist SEO. Acesta din urma se poate prezenta in mai multe feluri – manager, expert etc. In mare, rolul si atributiile sale sunt foarte similare cu cele ale unui manager SEO, dar particula specialist este cu precadere utilizata de cei care opereaza mai mult in regim freelance. Totodata, utilizarea termenului specialist poate indica un nivel de experienta putin mai redus decat cel al unui manager SEO, de exemplu.

In general, specialistul SEO poate fi pozitionat intre strateg si manager.

Ce face un specialist SEO?

Din nou, trebuie mentionat faptul ca atributiile si responsabilitatile unui specialist SEO pot varia in functie de mediul de lucru – anume daca activeaza intr-o agentie sau lucreaza pentru un client pe cont propriu.

Astfel, atributiile generale ale unui specialist SEO pot fi urmatoarele:

  • Cercetarea si analiza expresiilor cheie (keyword research), pentru a identifica cuvinte si fraze potrivite pentru un anumit website, o anumita nisa;
  • Realizarea unui audit la nivel de structura si arhitectura a unui website, audit care implica verificarea profilului de backlink-uri, calitatea optimizarii SEO on-page, experienta utilizatorului, precum si alti factori tehnici, de exemplu crawlability;
  • Crearea de meta tag-uri, respectiv meta titluri si meta descrieri pentru fiecare pagina a website-ului, in conformitate cu rezultatele procesului de keyword research;
  • Optimizarea paginilor website-ului folosind diverse tehnici si strategii tehnice – canonical tags, alt text si altele;
  • Imbunatatirea nivelului de accesibilitate a website-ului, in special cand vine vorba de adaptarea paginilor si continutului pentru dispozitivele mobile;
  • Identificarea celor mai bune modalitati de a obtine backlink-uri pentru un website;
  • Realizarea de rapoarte cuprinzatoare care sa evidentieze evolutia indicilor importanti din domeniul SEO (trafic organic, pozitii in SERPs, CTR, bounce rate etc.);
  • Realizarea de sugestii de imbunatatire a prezentei si vizibilitatii online – fie ca este vorba de crearea de noi pagini sau de implementarea unei strategii de continut cuprinzatoare;
  • Monitorizarea frecventa a schimbarilor din SERPs – pozitia website-ului pe diferite expresii cheie, afisarea meta tag-urilor, eficienta Schema, obtinerea de featured snippets etc.

Apoi, exista diferente in functie de mediul de lucru:

  • De exemplu, un specialist SEO care activeaza in cadrul unei agentii poate fi sustinut de un SEO Content Writer sau un SEO Executive care se va ocupa de crearea si implementarea meta tag-urilor in concordanta cu strategia dezvoltata de specialist;
  • Totodata, agentiile pot avea departamente SEO extinse, cu echipe de linkbuilding si continut care pot elimina o mare parte din atributiile unui specialist SEO. Desigur, o agentie inseamna si un portofoliu extins de clienti – specialistul se va ocupa de aspectele vitale, precum analiza cuvintelor cheie si realizarea auditului, printre altele;
  • In schimb, un specialist SEO care activeaza in regim freelance se va ocupa de tot si mai mult pentru un client – audit complet al website-ului, identificarea scopurilor afacerii din punct de vedere SEO, evaluarea eforturilor SEO implementate pe website (de client sau un freelancer/o agentie), precum si punerea la punct a unei strategii SEO complete.

In general, un specialist SEO freelance fara o echipa sau un departament in spate se va ocupa de mult mai multe aspecte fundamentale aferente unei strategii SEO. In departamentele cu o ierarhie si pozitii bine puse la punct, responsabilitatile si know-how-ul sunt impartite. De exemplu, un manager/specialist SEO poate fi persoana de contact a clientilor (client account management), precum si supervizor al echipei de content writers sau executivi SEO.

Care sunt cele mai dorite calitati la un specialist SEO?

Fie ca doresti sa devii un specialist, sa angajezi un specialist pentru agentia ta sau sa te asiguri ca afacerea ta este administrata (din punct de vedere SEO) de persoana potrivita, trebuie sa ai in vedere cele mai importante calitati pentru aceasta pozitie.

Conform Semrush, acestea sunt:

  • Mentalitate analitica – este necesara pentru ca specialistul sa poata interpreta date si informatii in mod eficient (date din analiza traficului, pozitiei pentru anumite cuvinte cheie, precum si comportamentul utilizatorilor);
  • Competente tehnice – necesare pentru ca specialistii sa poata colabora in mod eficient cu web developers si cu restul departamentului tehnic. Un specialist SEO trebuie sa inteleaga si chiar sa provoace schimbari privind viteza paginilor, lazy loading, redirectionari, precum si schema marktup. Pe langa experienta in Google Analytics, un specialist SEO trebuie sa detina si cunostinte de CSS, Python, HTML si JavaScript;
  • Abilitati de comunicare – necesare pentru ca specialistul sa poata interactiona cat mai eficient cu putinta cu membrii echipei, clientii si ceilalti manageri din cadrul unei agentii. Specialistul SEO trebuie sa poata exprima idei in mod concis, sa poata oferi actualizari frecvent, dar mai ales sa gaseasca solutii la problemele SEO care pot aparea in timpul procesului de optimizare;
  • Adaptabilitate – algoritmul Google se actualizeaza de cateva ori pe an. Apoi, numarul schimbarilor implicate de fiecare actualizare a crescut semnificativ (de la cateva sute in 2010 la peste 4000 in 2020). Astfel, un specialist SEO trebuie sa se poata adapta rapid la schimbarile algoritmului, la comportamentul utilizatorilor, la competitie, la nevoile clientului, precum si la tehnologiile emergente;
  • Curiozitate – John Mueller, coordonatorul eforturilor Google Search Relations, ca raspuns la o intrebare referitoare la abilitatile SEO necesare pentru a obtine un loc de munca in domeniul SEO, a raspuns „curiozitate si perseverenta”. Intr-adevar, experienta tehnica va fi observata din prima, dar curiozitatea este cea care poate obtine rezultate cu adevarat impresionante.

Cum devii un specialist SEO?

Procesul de formare in cazul unui specialist SEO este unul mai putin traditional. Mai exact, multi dintre specialistii SEO de succes sunt autodidacti sau au obtinut o fundatie solida de cunostinte prin intermediul cursurilor SEO online. Cand vine vorba de educatie formala, desi studiile in marketing sau alte discipline similare sunt de ajutor, nu sunt necesare pentru a deveni un specialist SEO. In general, mediul online afirma faptul ca, pentru un specialist SEO, abilitatile practice (si dobandite in mod practic) pot valora mult mai mult decat educatia formala, punandu-se deseori accentul pe importanta unui amestec de cunostinte dobandite in mod autodidact, cursuri online si certificari.

Apoi, experienta ulterioara este dobandita prin invatare continua (se aplica curiozitatea mentionata anterior, dar si adaptabilitatea), implicit dobandirea de noi certificari in domeniul SEO. Chiar si pentru un specialist SEO de top, un certificat oferit de o agentie internationala de renume poate fi de mare ajutor!

Ce impact are un specialist SEO asupra unei afaceri?

In mare, un specialist SEO imbunatateste traficul organic al website-ului, imbunatateste experienta utilizatorului oferita de website, imbunatateste credibilitatea brandului afaceriisi ofera solutii de marketing eficiente din punct de vedere a costurilor (SEO, in general, poate fi descris astfel).

Cu alte cuvinte, toate eforturile SEO sunt tintite catre imbunatatirea credibilitatii si autoritatii unui brand in mediul online – intr-un mod organic. Pozitionarea cat mai buna a unei afaceri in rezultatele cautarii poate face minuni si poate transforma, peste noapte, un brand fresh intr-unul aflat pe buzele cat mai multor utilizatori – si in cateva luni, intr-unul consacrat!

Un specialist SEO este esential in orice afacere care doreste sa-si imbunatateasca prezenta in mediul online. Experienta si cunostintele unui astfel de specialist ajuta in primul rand la imbunatatirea pozitionarii in SERPs a website-ului afacerii, dar promoveaza totodata si succesul eforturilor de marketing depuse de orice alt expert sau specialist. Atat scopul, cat si rezultatele finale sunt, in mare, obtinerea de trafic calitativ si imbunatatirea vizibilitatii brandului in mediul online. Evident, acestea sunt insotite de CTR, ROI etc. mai bune!

Ai nevoie de un specialist SEO – sau, mult mai bine, de un intreg departament SEO concentrat pe succesul afacerii tale din mediul online? Expertii The Markers iti stau la dispozitie – programeaza o intalnire chiar acum!

Are you all in
with us?

Contact us and let us take over your challenge!

All our partners benefit from a free performance audit for their site (Conversion Rate Optimization) that aims at enhancing the user experience and the success rates.