Aproximativ 24 de milioane de platforme eCommerce – acesta este raspunsul la intrebarea cate magazine online exista la nivel global. Unele dintre acestea apartin marilor retaileri care au facut trecerea la mediul online, implicit la avantajele oferite de acesta, dar marea majoritatea a magazinelor de acest tip activeaza doar online.
In ziua de astazi, prezenta unui magazin online in portofoliul tau financiar nu este un lucru special, impresionant. Persoanele care au interactionat cu acest mediu pentru mult timp si-au dat seama cat de usor este de pus la punct un astfel de magazin si totodata de creat o afacere din acesta.
Totusi, exista o punte de trecere de la un magazin online necunoscut care realizeaza cateva vanzari lunar la un magazin online al unui brand cunoscut la nivel national sau al unui brand care doreste sa capete aceeasi popularitate. Bineinteles, puntea este reprezentata de procesul de optimizare SEO pentru un magazin online.
Mai multe nu dezvaluim inca, acesta fiind un proces complex, caracterizat de anumite particularitati SEO care nu sunt aplicate, de regula, unui website obisnuit (precum un blog sau un site de prezentare).
Ce este optimizarea SEO?
Conform definitiei, optimizarea SEO are rolul de a imbunatati cantitatea, dar mai ales calitatea traficului de tip organic al unui website. Astfel, modificarile in vederea optimizarii SEO, desi realizate de cele mai multe ori contracost, sunt concentrate asupra traficului neplatit (in comparatie cu o strategie Google Ads, de exemplu).
Optimizarea SEO este destinata motoarelor de cautare, precum Google. Totusi, dat fiind faptul ca algoritmul Google pune in prim plan utilitatea pe care rezultatele cautarii o au pentru utilizatori, poate fi spus ca optimizarea SEO este realizata pentru utilizator. Acesta este, de altfel si scopul final al Google – de a imbunatati rezultatele oferite utilizatorilor sai!
Care sunt diferentele dintre un site de servicii/prezentare si un magazin online?
Diferentele dintre un magazin online si un site de servicii sau de prezentare aferent unei afaceri (offline sau online) sunt majore. Un factor principal consta in numarul de pagini prezent intr-un magazin online. In functie de marimea acestuia, magazinul poate avea cate o pagina separata pentru fiecare produs in parte. Chiar si atunci cand este vorba despre doar 15-20 produse personalizate ale unui brand, de exemplu, numarul de pagini rezultat tot va fi mai mare in comparatie cu un site de prezentare sau de servicii.
Desigur, acestea nu sunt singurele diferente care pot fi observate la nivelul celor doua tipuri de website-uri.
- In medie, un website prezinta intre 12-30 de pagini, inclusiv website-urile de prezentare sau de servicii. Cu un magazin online, lucrurile de schimba drastic. Scurt si la obiect, daca ai produsele impartite pe categorii, vei avea nevoie de cate o pagina pentru fiecare categorie, apoi de cate o pagina pentru fiecare produs. Numarul total de pagini poate depasi 100 in cele mai multe cazuri.
- Apoi, structura unui magazin online este mult mai complexa, aceasta complexitate fiind absolut necesara. Structura este definita prin intermediul unui sitemap, element vital pentru toate website-urile, dar mai ales pentru magazinele online, deoarece acesta defineste relevanta paginilor, imbunatateste nivelul de organizare a website-ului si imbunatateste totodata si experienta utilizatorului. Pe scurt, o structura bine definita si gestionata adecvat va crea o experienta fluida la nivel de interactiune cu platforma ta de eCommerce.
- Pentru un site de prezentare sau de servicii, WordPress-ul cel de toate zilele este de ajuns. Cumperi o tema, o incarci, realizezi modificari si in mare parte, esti gata de actiune. Punerea la punct a unui magazin online implica totusi, utilizarea altor platforme, mult mai complicat de navigat – Shopify, WooCommerce, Magento si PrestaShop sunt cateva dintre cele mai utilizate platforme in acest scop. Fiecare prezinta caracteristici proprii si functii complexe, anume aspecte pe care va trebui neaparat sa le inveti daca doresti sa gestionezi magazinul online pe cont propriu.
- Totodata, un magazin online prezinta si un numar semnificativ de functii, functii exclusive acestui tip de platforma – carucior de cumparaturi, metode de plata, creare cont de utilizator, realizarea unei comenzi si tot ce implica aceasta (introducerea de vouchere, introducerea unei adrese de livrare, mentiuni livrare etc.) Pe scurt, magazinul tau online trebuie sa recreeze cat mai bine cu putinta experienta dintr-un magazin fizic.
- Dupa functii exclusive vin si integrarile necesare la nivelul unui magazin online. Acestea sunt reprezentate de un website builder personalizat, dedicat crearii de magazine online, software dedicat serviciului de asistenta clienti, unelte pentru gestionarea inventarului, unelte dedicate gestionarii activitatii brandului pe social media, precum si solutii de email marketing absolut vitale pentru o asemenea platforma. Totodata, la nivelul integrarilor intra si uneltele de gestiune CRM – customer relationship management. Aceste unelte ofera administratorilor informatii clare privind numarul de interactiuni realizate de utilizatori, tipul acestora, vanzarile realizate si multe altele.
Dupa cum poti vedea, punerea la punct a unui magazin online implica mai mult decat instalarea unei platforme specializate, precum WooCommerce. Acestea iti ofera, intr-adevar, o fundatie solida, dar nu una completa.
Apoi, in procesul de optimizare SEO al unui magazin online mai intra si experienta utilizatorului – anume partea de UX a unui website. Aceasta este la fel de importanta ca si utilizarea de cuvinte cheie si realizarea meta descrierilor, de exemplu.
Optimizare magazin online vs site prezentare – diferentele majore
Diferentele majore in procesul de optimizare magazin online, in comparatie cu un site de prezentare, apar la nivel de structura. Complexitatea structurii este influentata in principal de nevoia de gestionare constanta a selectiei de produse, a categoriilor, a stocurilor epuizate, dar mai ales a structurii websiteului in sine care, evident, trebuie sa aiba in vedere toate cele mentionate.
Un magazin online cu o nisa specifica, concreta, va avea un numar semnificativ de produse similare, anume produse care pot imparti acelasi cuvant cheie. Totusi, acest lucru nu este posibil in procesul de optimizare SEO al unui magazin online deoarece apare efectul de canibalizare a cuvintelor cheie. Mai multe pagini care incearca sa acapareze acelasi cuvant cheie ajung sa nu mai fie indexate deloc, printre altele.
Aceste diferente, desi aparent minore, au ca efect urmatoarele in cadrul procesului de optimizare magazin online:
- Volumul de lucru necesar optimizarii – fiecare categorie de produse si in unele cazuri, fiecare produs in parte, are nevoie de o descriere optimizata SEO, pentru inceput. Astfel, magazinele online de dimensiuni foarte mari implica din start un volum de lucru semnificativ atat pentru content writer, cat si pentru expertul SEO care trebuie sa puna la punct strategia cuvintelor cheie.
- Necesitatea de a implini obiectivul – evident, scopul unui magazin online este de a realiza vanzari. Prin urmare, experienta utilizatorului trebuie sa fie realizata impecabil. Aici, procesul de optimizare SEO pentru un magazin online devine dificil atunci cand programatorul sau administratorul website-ului realizeaza modificarile si implementarile pe cont propriu. Desi expertul SEO nu are nicio putere asupra modului in care sunt realizate implementarile, acesta trebuie sa se asigure, in permanenta, ca experienta utilizatorului este la un nivel impecabil.
- Unicitatea fiecarei pagini – tagurile, titlurile, headings, tagurile de tip alt trebuie sa fie unice, astfel incat Google sa poata identifica fiecare pagina separat. Din nou, este influentat volumul de lucru.
- Viteza de incarcare a website-ului – desi un magazin online poate fi echipat cu sute de pagini de produs, acesta trebuie sa se incarce mai repede decat un site de prezentare. Aici, procesul de optimizare SEO al unui magazin online devine o adevarata provocare la nivel de optimizare amanuntita (optimizare imagini, continut, etc.)
- Strategie impecabila de inter-linking – indiferent de pagina pe care utilizatorul se afla, acesta trebuie sa poata ajunge cu usurinta oriunde doreste, fie ca este vorba despre caruciorul de cumparaturi, profilul sau de utilizator sau pagina de categorie a produsului vizualizat, printre altele.
In procesul de optimizare SEO al unui magazin online, totul incepe cu research-ul de cuvinte cheie si analiza realizata de un expert SEO tehnic pentru a pune la punct fundatia magazinului online. Evident, acest lucru devine incredibil de dificil atunci cand platforma este deja pe piata.
Daca magazinul online este deja live si nu a beneficiat de optimizare SEO, vor exista schimbari majore la nivel de link-uri, pagini, categorii, inclusiv organizare. Apoi, aceste lucruri inca sunt o parte mica a procesului de optimizare SEO pentru un magazin online – trebuie sa ai in vedere si solutiile de automatizare, precum si strategia de content marketing, ambele foarte diferite in comparatie cu optimizarea unui website de prezentare.
Ce elemente trebuie sa ai in vedere in strategia de optimizare SEO a magazinului online?
La un nivel de baza, o strategie de optimizare SEO pentru un magazin online poate fi implementata si de proprietarul magazinului. Chiar daca nu aplici rezultatele unei analize tehnice sau unui keyword research de calitate, exista numeroase lucruri pe care le poti face pentru a imbunatati traficul magazinului online, dar mai ales pentru a face treaba unui departament SEO specializat mult mai usoara in viitor.
- Viteza de incarcare – contrar asteptarilor, viteza de incarcare este un element important pentru SEO aferent unui magazin online. Website-ul tau trebuie sa fie rapid si usor de utilizat. Google te ajuta in aceasta privinta!
- Compatibilitatea cu dispozitivele mobile – conform unui studiu realizat de YouGov, 45% din utilizatori la nivel global utilizeaza un dispozitiv mobil pentru a face cumparaturi online. Astfel, daca magazinul tau online nu poate fi accesat de pe acest tip de dispozitive, pierzi teoretic aproape jumatate din potentialii tai clienti.
- Implementarea meta tag-urilor – meta titlul si meta descrierea fiecarei pagini sunt elemente importante atat pentru Google, cat si pentru utilizator. Google indexeaza mai eficient anumite pagini daca acestea prezinta meta tag-uri optimizate, in timp ce utilizatorul va accesa paginile ale caror meta tag-uri adopta anumite elemente de copywriting. Astfel, trebuie sa fii tehnic si creativ atunci cand realizezi si implementezi aceste meta tag-uri.
- Optimizarea imaginilor – in general, orice imagine de peste 1MB dauneaza vitezei de incarcare a unei pagini si in unele cazuri, va refuza sa se incarce instant, la accesarea paginii. Trebuie astfel sa optimizezi fiecare imagine inainte de a o incarca in magazinul tau online sau sa utilizezi unelte (plugins) care fac acest lucru automat la incarcarea unei imagini. Optimizarea trebuie aplicata si la nivelul alt tag-urilor (titlu si titlu alternativ).
- Descrierile de produs – acestea nu trebuie sa fie simple descrieri. In schimb, trebuie optimizate din punct de vedere SEO si in acelasi timp sa ofere utilizatorului destul de multe informatii in vederea unei achizitii inspirate. Paginile de produs pot include chiar si termeni tip CTA, dar si testimoniale, acolo unde este cazul.
- Implementeaza o structura simpla de link-uri – link-urile trebuie sa includa la randul lor cuvinte cheie si sa fie usor de citit de catre utilizator (si de motoarele de cautare). Se recomanda link-uri in format magazinonline.ro/categorie/drujbe-electrice si nu format de tip magazinonline.ro/categorie/drujbeelectrice, din motive evidente.
- Implementeaza Schema Markup – acesta este un marcaj de tip HTML care furnizeaza informatii suplimentare algoritmului Google, informatii despre pagina respectiva. Principalul efect al implementarii de Schema Markup este aparitia de featured snippets in rezultatele Google, un fel de spotlight asupra magazinului tau online. Aceste marcaje au devenit esentiale in strategia SEO pentru un magazin online.
Un alt lucru de luat in calcul este ca vei avea parte de competitie, dar aceasta nu va fi strict limitata la alte magazine online. De exemplu, simpla comercializare de produse cosmetice te va pune in competitie cu farmaciile care vand creme de fata, cu magazinele online specializate in makeup, cu magazinele care vand produse de ingrijire eco (daca ai astfel de produse in oferta ta), dar si cu magazine online de parfumuri.
Astfel, atunci cand pui la punct o strategie SEO on page de optimizare a unui magazin online, trebuie sa ai in vedere si strategiile implementate de magazinele online specializate si implicit sa aplici ce-i mai bun din acestea la nivelul unei singure platforme – anume a magazinului tau online.
Optimizare SEO Opencart, Prestashop si alte platforme eCommerce
Dupa cum am mentionat anterior, fiecare platforma care faciliteaza punerea la punct a unui magazin online este diferita la nivel de functii si caracteristici, chiar daca scopul final este acelasi. Astfel, vei avea nevoie de experti in optimizare SEO OpenCart, daca folosesti aceasta platforma sau de experti in optimizare SEO PrestaShop, dupa caz.
Atunci cand alegi o platforma pe cont propriu, ideal o vei alege pe cea care ti se pare cel mai usor de utilizat si de optimizat. Totusi, daca vrei sa colaborezi cu o agentie de marketing, aceasta din urma iti va prezenta platformele in gestionarea carora exceleaza, caracteristicile acestora, precum si recomandari adecvate in functie de tipul de magazin online pe care vrei sa-l deschizi.
De exemplu, un punct forte al WooCommerce il reprezinta vanzarile de tip multichannel si integrari la nivelul punctului de vanzare, facilitand integrarea cu platforme precum eBay si Amazon, in timp ce Shopify este recomandat afacerilor de dimensiuni mici care au nevoie de un punct de control eficient pentru a-si vinde produsele.
Elementele personalizate, integrarile si modulele disponibile difera de la platforma la platforma. Ideal ar fi sa compari oferta fiecarei platforme inainte de a face o alegere definitiva.
Cat costa optimizarea SEO pentru magazinul tau online?
Atribuirea unui pret fix procesului de optimizare SEO pentru un magazin online este o sarcina imposibila. Evident, pretul difera de la magazin la magazin – unele nise sunt mai competitive, altele nu. Apoi, indiferent de provocarile aduse de optimizarea unui magazin online, va exista mereu acel rezultat clar in SEO – anume atingerea punctului de break-even intr-o perioada de 6-8 luni.
Este de la sine inteles faptul ca atingerea acest punct devine o provocare colosala in cazul optimizarii SEO a unui magazin online. Pentru website-urile de prezentare sau de servicii, strategia SEO on page este finalizata uneori si intr-o singura luna, trecerea la strategia off page realizandu-se mult mai rapid, implicit si rezultatele observandu-se timpuriu.
Totusi, in cazul unui magazin online se iau in calcul research-ul extensiv de expresii cheie (inclusiv cuvinte principale, secundare si long-tail) si analizele tehnice necesare imbunatatirii website-ului. Simpla creare de continut optimizat SEO (imagini, text, meta tag-uri) poate dura cateva luni atunci cand lucrezi cu o agentie de marketing. Pe scurt, volumul optimizarilor on-page, dar mai ales a celor on-site este pur si simplu urias, indiferent de stadiul in care se afla magazinul online.
Apoi, exista si competitia, mentionata anterior – domeniul de activitate si prezenta pe piata a competitorilor poate muta acel punct de break-even cu cateva luni, in functie de eforturile depuse de acestia.
Astfel, pentru o estimare corespunzatoare a serviciilor de optimizare SEO pentru un magazin online, iti recomandam sa stabilesti o intalnire cu expertii nostri SEO. Acestia vor arunca o privire asupra magazinului tau online sau asupra planului pe care il ai in minte pentru acesta si iti vor oferi detalii si informatii privind costurile implicate.
Nu uita de faptul ca toti partenerii The Markers beneficiaza de un audit gratuit al performantei website-urilor lor la capitolul CRO si imbunatatire UX – aspecte esentiale unei strategii de succes de optimizare SEO pentru un magazin online!